Maja Skousbøll

Blog

Traineeuddannelsen undergraver den ordinære uddannelse!

Den nye traineelæreruddannelse er genstand for stor kritik, er den berettiget?

Offentliggjort Sidst opdateret

Maja Skousbøll

Uddannet sociolog, men de ekstra karrieretimer gjorde familielivet utilfredsstillende, så er nu merit- og fjernstuderende med dansk indskoling, dansk udskoling og natur/teknologi. Jeg håber på sigt at kunne anvende min første uddannelse, men det må tiden vise. Jeg er 34 år mor til to piger på fem og syv år og ofte græsenke. Mine indlæg kommer til at handle om studielivet, hvor jeg primært henvender mig til andre (kommende) studerende.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nye traineeuddannelse er genstand for megen snak både på mit studie og i medierne. På mit studie er mine medstuderende meget venligstillet over for den, flere af underviserne mener den undergraver den ordinære uddannelse, mens jeg synes at kunne spore både for og imod i medierne.

Vælger skolelederen den billigste løsning?

Nu vel, jeg kan godt forstå nogle af kritikpunkterne, eksempelvis at en skoleleder kunne være fristet til at ansætte en trainee frem for en færdiguddannet lærer og dermed spare på løningen. Men ved Gud, jeg håber den økonomisktrængte og forhåbentlige fiktive skoleleder vælger en trainee på baggrund af kvalifikationer og med en fremtidig fastansættelse i tankerne, og ikke kun på grund af den økonomiske gevinst.

Skal uddannelsen så reduceres? 

Et andet kritikpunkt går på, at en udbredelse af traineeuddannelsen kan resultere i en reducering af læreruddannelsens længde. Dette er måske et reelt kritikpunkt, da politik ikke altid er rationelt, men jeg håber ikke en forringelse i den størrelsesorden foretages uden en gennemgribende undersøgelse af konsekvenserne heraf.

Uddannelsestransformation

I stedet for at sætte den ordinære og den nye uddannelse op imod hinanden som to kamphaner i et velafgrænset bur kunne man tænke dem som et partnerskab, der sammen kan danne grobund for en unik dansk model for læreruddannelsen. Netop her ser jeg et stort potentiale!