Blog
Matematikkens Hus
Et samarbejde mellem folkeskoler og gymnasiet, hvor matematik i praksis er i fokus, hvor fagets "coolnesshed" søges øget og hvor der er udfordringer til alle.
Nu er alt klar, eller næsten i hvert fald. Eleverne fra 9. klasse stopper mig jævnligt på gangen og spørger, ”hvornår er det nu vi skal i gang?” Matematikkens hus skal igen i år bygges af 9. klasserne i Faaborg Midtfyn Kommune. Elverne er delt ind i grupper af 5-6 personer, og vi fra Carl Nielsen skolen satser på at slå både Broskolen, Tingagerskolen og Nordagerskolen. Huset må fylde ca. 1,5 m2 i grundfladen og skal mindst indeholde to matematiske krav fra listen, der ses nedenfor. Og i år skal vi vinde. Eller i hvert fald være blandt de tre bedste projekter ud af de 40. Eller er det overhovedet vigtigt, at vi vinder? Jeg tænker, at vi på forhånd har vundet i vores kommune. Vi har opnået et fantastisk samarbejde mellem folkeskolerne og gymnasiet. I morgen kommer der for anden gang i dette skoleår 2. g elever ud i alle de deltagende 9. klasser og holder oplæg. Denne gang om trigonometri. I sidste måned var det oplæg om målestoksforhold og plangeometri og om det at kommunikere matematik. Det hele er et led i optakten til uge 44, hvor det går løs. I den uge arbejdes der alle dage med projektet på de fire folkeskoler. Fredag d. 30. oktober er den store finaledag på gymnasiet, hvor 2.g eleverne er dommere sammen med lærerne ved de ca. 40 forskellige projekter. Vi glæder os til at komme rigtigt igang.
Matematiske krav til huset:
1. En regulær polygon (mindst 5 sider) er en del af grundplanen
2. En ellipse er en del af grundplanen
3. Parabel som tunnel, dør, vindue eller tag
4. Pyramideformet tag
5. En geodætisk dome eller en trapezium dome
Elevfolder til ugen er vedlagt.