Sponseret blog: Universe Science Park

Sponseret indhold

Sponseret indhold: Opråb: Videnspædagogiske aktivitetscentre kan booste interessen for STEM-fag

En ny undersøgelse viser, at interessen for STEM-fagene er nedadgående i folkeskolen. En del af løsningen kan ligge i at give børnene adgang til mere praktisk undervisning og inspiration.

Offentliggjort Sidst opdateret

Ifølge en prognose fra Ingeniørforeningen, IDA kommer Danmark til at mangle omkring 13.000 ingeniører og naturvidenskabelige kandidater i 2030. Universe Science Park har som erklæret formål at begejstre børn og unge for naturvidenskab og teknologi. Derfor har vi taget initiativ til at måle danske folkeskoleelevers interesse for de naturvidenskabelig fag. Senest med nedslående resultater.

Sponseret blog fra Universe Science Park

Skab begejstring med en unik og udfordrende skoledag
Oplev en fantastisk spændende og lærerig skoledag i Universe Science Park. Med et originalt undervisningsforløb tilpasset jeres klassetrin, kan I bl.a. bygge raketter eller udforske robotteknologiens verden. I kan også gå på opdagelse i parken, køre segway eller prøve en af vores mange VR oplevelser. Gå ikke glip af universets mest finurlige skoledag.

Interessen for STEM-fagene daler

30 procent af respondenterne, som alle er forældre til børn i folkeskolen, svarer, at deres børn i høj eller meget høj grad har interesse for de naturvidenskabelige fag. I 2017 var det tilsvarende tal 41 procent. Ligeledes svarer 25 procent af forældrene, at deres børns favoritter på skoleskemaet er de naturvidenskabelige fag. I 2017 svarede 41 procent, at de naturvidenskabelige fag hørte til blandt favoritterne på skoleskemaet.

En bekymrende udvikling

Set herfra er der tale om en bekymrende udvikling. Skal Danmark forsat kunne spille en hovedrolle inden for digitalisering og udvikling af fremtidens bæredygtige teknologier, har vi brug for at gøre vores børn interesserede i de naturvidenskabelige fag. Danmarks konkurrencedygtighed afhænger af vores viden og gode ideer på især teknologiområdet.

I Universe Science Park mener vi at have en del af løsningen. Det skyldes, at vi hver eneste dag kan se, hvor stor begejstring det skaber hos børn at lære om teknologi og naturvidenskab via for eksempel robotbyggeri, 3D-print eller raketdesign. Alt det praktiske og sjove som er vanskeligt at gennemføre hjemme på skolen.

Vi opfordrer derfor til i højere grad at gøre brug af de mange videnspædagogiske aktivitetscentre, som vi selv er en del af. Som i mange andre af livets sammenhænge kommer de bedste resultater, når teori og praksis forenes. Og det gør bestemt ikke noget, at man har det sjovt og bliver begejstret undervejs. Begejstring og passion er alt andet lige drivkraften bag realiseringen af de fleste gode ideer.