Blog

Bevægelse i forældresamarbejdet ved hjælp af en mobil – hvordan det?

Et projekt om, hvordan personale og forældre i Tingbjerg kan understøtte børns bevægelse og motorik derhjemme gennem sms og film på Aula.

Publiceret Senest opdateret

Den obligatoriske motorikscreening i 0. klasse har været bekymrende. Data fra Brønshøj/Vanløse viser, at eleverne i 0. klasse har 2 eller flere bemærkninger ved sundhedsplejerskens screening ved skolestart 2022. Det vil vi meget gerne have ændret på.

Hvis vi skal kunne dette så er vi nødt til at sikre os, at børnenes motoriske kompetencer også styrkes i tiden hvor børnene ikke er i daginstitution. Derfor er Klynge A i gang med projektet: Bevægelse i forældresamarbejdet.

Målet er at involvere forældrene i det store fokus vi har på bevægelse, og motivere forældrene til at styrker børnene motorisk derhjemme også.

Men hvorfor er den der bevægelse egentlig så vigtig?

Pædagogik på kanten

’Pædagogik på kanten’ er en blog, der bringer indslag fra diverse pædagogiske forsknings- og udviklingsprojekter. Disse handler bredt om initiativer, der på den ene eller anden måde kan ses som ’på kanten af det normale, det almene/ almindelige af det, vi plejer at gøre’. Niels Larsen laver fx pædagogiske udvekslingsprojekter, hvor danske elever og lærere tager på ophold i Kenya på kenyanske skoler og omvendt. Frans Ørsted arbejder meget med projekter om ’danske unge på kanten’, herunder ’de nye både kompetente og sårbare unge’, der ofte er i mistrivsel og har diagnoselignende træk, men som samtidig også har mange ressourcer.

Forskning viser, at der er en tæt sammenhæng mellem bevægelse, læring og trivsel. At: ”børn lærer med kroppen forrest” (Hjerneforsker Kjeld Fredens).

De proprioceptive aktiviteter (muskel – led sansen) kan være med til at regulere barnets arousal og påvirke nervesystemets evne til at bearbejde sanseindtryk. Dette kan føre til mindre sensibilitet og en bedre kropsfornemmelse, og herved påvirke nervesystemet og munde ud i at mindske stress hos barnet. (bedstsammen.kk.dk)

Say what!?

Ja, de proprioceptive aktiviteter er et redskab som lærere, pædagoger og andre voksne omkring barnet kan bruge i arbejdet med at lære barnet at regulere sig selv.

Men hvordan understøttes den proprioceptive sans (muskel -led sansen)?

Det gør den med aktiviteter der bl.a. understøtter vægtbæring på armene, der er med til at styrke barnets skuldre, albuer og håndled som har stor betydning for finmotorikken og dermed også det at holde på en blyant i skolen. Eller krybe som en slange, så barnet får en stærk ryg og mave og bruger de muskler der fx er vigtige for at kunne sidde oprejst på en stol og koncentrere sig. Eller barnet svinger sig rundt og bliver rundtosset og får styrket den vestibulære sans (balancesans), som har stor betydning for børns koncentration og læring.

Men hvad er det lige for nogle øvelser børn og forældre skal lave?

Gennem projektet vil vi introducere forældrene for de væsentligste grundbevægelser, deres børn skal kunne inden for forskellige alderstrin, med respekt for at alle børn udvikler sig forskelligt. De temaer vi vil introducere forældrene for er:

1) Ase-mase, 2) krybe-kravle, 3) snurre-svinge, 4) rulle-trille, 5) hoppe-springe, 6) balance & 7) kaste-gribe.

Var der ikke noget snak om en mobil i starten af teksten?

Jow, det var der. Mobilen er vores redskab. Ved at sende sms og korte film på Aula hver uge inden for de syv temaer, vil vi gennem sms-beskeder og filmklip på Aula give forældrene tips og idéer til, hvordan de sammen med deres børn kan øve sig på bevægelserne derhjemme og i tiden til og fra vuggestue eller børnehave. Vi filmer altså deres børn sammen med deres kendte voksne på stuen, mens vi laver øvelserne og forklarer de vigtige aspekter. Omkring 40 sekunder varer de fleste videoer.

Men det er jo nemt bare at sende en sms men, hvordan motiverer personalet forældrene til at lave øvelserne derhjemme?

Det får I meget mere at vide om i næste indlæg, men én ting er sikkert, SoMe og det at være synlig i billedet, har stor betydning, men vigtigst af alt, er det personalet som har den tætte kontakt med børn og forældre – et personale som for øvrigt gør et fantastisk arbejde med at kravle rundt på gulvet og bjæffe som en hund samtidig med at de motiverer den generte "bomuldshund" til også at være med og så ovenikøbet optages det og sendes ud til forældre. Vi er slet ikke færdige med at lege dyr eller få sved på panden mens vi bliver løftet som en trillebør af børnene.

Vi kommer til at skrive meget mere om vores projekt og om, hvordan vi forsøger at få bevægelserne med hjem i stuen eller med ned i gården eller som en sjov overgang fra aftensmad til bad til godnathistorie til putning. Vi har lavet en instagram konto en_klynge_i_bevaegelse som er henvendt til personale og forældre i klynge A til at blive inspireret løbende.

Vi er også i gang med en kort introfilm om projektet, som vi vil sende til forældre, så vi visualiserer forløbet.

Følg klyngeleder Guli Werther på LinkedIn og bliv opdateret om klynge A og projektet eller projektmedarbejder Annika Bjertrup.