Pædagogik på kanten
Blog
Hvad gør ghettoskolen, der kan sikre sine elever god uddannelse og vellønnede job?
Vi kender alle ingredienserne, og selv om opskriften på p-tech gryderetten virker ny, har vi faktisk tilbudt den herhjemme i form af de såkaldte t-klasser tilbage i 1959-75.
Sarah E Goode p-tech ("pathways to technology") skolen i Southside Chicago har siden sin etablering for få år siden foreløbig haft bemærkelsesværdige resultater i forhold til at sikre elever fra ghettoen god uddannelse og vellønnede jobs - og dermed skabe markante mønsterbrud og opadgående social mobilitet for disse unge (se mit sidste opslag på denne blog). Men udover den usædvanlige struktur, der omhandler en sammensmeltning af folkeskolens overbygning med erhvervs-, gymnasial og videregående uddannelse, er der tale om en gryderet af velkendte pædagogiske ingredienser, der dog er blandet på en ny måde. Ingredienserne er bl.a. problembaseret læring, hands-on aktiviteter, projektorientering, engineering didaktik, erhvervspraktik, masser af lektiehjælp, mentorordninger, tværfaglighed, coaching i forhold til personlig udvikling og skrædersyede kurser i basale færdigheder som matematik, programmering og engelsk. Faktisk kender vi også selve gryderetten lidt herhjemme, der er bare ikke så mange, der husker den længere. Den hed t-klasser (t for teknikker) og fandtes som en del af den danske folkskole, 7.-10. kl. 1959-75. T-klasse gryderetten havde dengang samme førnævnte effekt herhjemme: elever i problemer fandt sig pludselig til rette i skolen, og mange der ellers ikke virkede uddannelsesparate, kom via t-klasserne videre i uddannelsessystemet og blev håndværkere, teknikere og IT-folk (EDB hed det dengang). Ja nogle blev faktisk også lærere. Læs evt om det i min bog "Pædagogik på kanten" (forlaget Mindspace).