Pædagogik på kanten

Blog

Intensiv læring

Intensiv læring handler i sin essens om mestring og gode relationer

Publiceret Senest opdateret

Pædagogik på Kanten

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I vores bog "Intensiv læring", der udkom i foråret i år (Ørsted Andersen, Mølgaard, Wåst og Nørgaard, 2019), omtaler vi en lang række forløb med intensiv læring, Move Aarhus, Plan T, Drengeakademiet, Fulton, mv. Feltet er omfattende og handler om mange forskellige initiativer, korte og lange, private og offentlige, mellemtrin og overbygning, kønsdelte og kønsintegrerede, specialpædagogiske og almenpædagogiske, osv.. Forskningen på området peger generelt på gode korttidseffekter - men også at det hele kan forsvinde som dug for solen, hvis ikke der følges op konsekvent og vedvarende. Teoretisk anvendes en vifte af tilgange - SDT (Self-determination theory,  på dansk, "selvreguleringsteori" eller "selvbestemmelsesteori), PERMA (Seligmans teori om trivsel), mindsetteori, vitaliseringsteori, mv. Lige nu kører det spændende UPRIGT projekt på en række skoler rundt om i landet. Det er et EU projekt med trivsels- og robusthedstræning for teenagere - og det ledes i Danmark af post.doc Mette Marie Ledertoug fra DPU, Aarhus Universitet. Man kan læse om UPRIGTH i "Kognition og Pædagogik" nr 110 (fra slutningen af 2018). Man kan sige at kernen i det hele handler om at de deltagende elever oplever mestring og gode relationer i hverdagens skolegang. Det er to helt afgørende faktorer for os alle i forhold til læring og trvisel. Hør evt mere om det på denne podcast:  https://dafolo.dk/podcasts/intensiv-laering-med-frans-oersted-andersen.aspxhttps://dafolo.dk/podcasts/intensiv-laering-med-frans-oersted-andersen.aspx