Pædagogik på kanten

Blog

Kunsten at arbejde elev-centreret

I mange lande i Afrika er der en intention om at arbejde elevcentreret med sin undervisning. Ofte ender det i praksis med at være lærercentreret instruktion. Det vil være én af de største udfordringer i det fælles projekt mellem Børnefonden og IMPLEMENT, der i en uges workshop arbejdede med lærere på erhvervsskolerne i Togo, Vestafrika.

Offentliggjort Sidst opdateret

Pædagogik på Kanten

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den traditionelle måde at undervise på i mange afrikanske lande er stadig det, man der, kalder ”learning by the rote”, som er lærerdomineret. Ønsket er at arbejde mere elevcentreret med mere cooperativ læring, kritisk tænkning og færdigheder i at arbejde med problemløsning.

”Rote Learning” er en undervisningsteknik, hvor eleverne gentager hvad læreren siger. Meningen med denne teknik er, at eleverne genkalder det stof som læreren lige har formidlet, og derefter repeterer det. Systemet er hentet fra den franske kolonitid i Togo, og er ukritisk overtaget af togoleserne.

Kulturel modstand

Den læringsfilosofiske baggrund for at arbejde modsat af ”Rote Learning” består i, at viden kan blive konstrueret i et frugtbart samarbejde mellem lærer og elev. Det er præcis denne forudsætning, der møder kulturel modstand i mange afrikanske lande, hvor læreren er den person i klasserummet, der har den viden, der skal formidles til eleverne.

Èn af de workshops som blev afholdt i Togo af Implement og Børnefonden var lærerens rolle og forholdet mellem at undervise og instruere. Eller sagt på en anden måde, forholdet mellem direkte instruktion og en mere refleksiv måde at arbejde med læring på. Jeg skal ikke lige her give en gennemgang af den tre timer lange workshop, men kort ridse op, hvad dette kursus er oppe imod.

Udfordringerne

UNESCO, der arbejder med kvalitet i undervisning i transnationale sammenhænge, beskriver nogle af de udfordringer, der er, når man vil gøre undervisningen mere elevcentreret (https://www.researchgate.net/publication/265194208_Ensuring_quality_by_attending_to_inquiry_Learner-centered_pedagogy_in_sub-Saharan_Africa).

Her nævnes det blandt andet at:

  • Den traditionelle lærercentrede måde kommer ind via læreruddannelsen, og de lærerstuderende bliver derefter testet og evalueret i den rigtige måde at undervise på.
  • De tutorer, der skal sikre kvalitet i undervisningen, er ofte akademisk uddannede i læringsteorier og ikke specifikt trænet i at arbejde med lærerstuderende og undervisning og læring.
  • Læring som en konstruktivistisk proces er ikke udbredt.
  • Lærernes viden, deres egen praksis - herunder viden om elevcentreret pædagogik og i det hele taget støtte til lærernes egen praksis, er ikke prioriteret.
  • Eksamenssystemet i læreruddannelsen og andre uddannelser prioriterer ikke aktiv – problemløsende undervisning og læring med et elevcentreret perspektiv.

Forhåbentlig kan en saltvands indsprøjtning, som den Børnefonden og Implement i samarbejde også med den togolesiske undervisningsministerium og professorer fra Universitetet i Togo, antænde den gnist der skal til, for at arbejde mere elevcentreret i landet.