Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Digital dannelse: Kløften mellem generationer

Både skole og forældre har et vigtigt ansvar i den digitale dannelse blandt nutidens børn og unge. I denne blog handler det om gode råd til forældrene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: GSCSNJ/Flickr.com

Konsulent Rune Pedersen fra DCUM (dansk center for undervisningsmiljø) kommer her med nogle gode bud på, hvad forældre kan gøre i forhold til børnenes færden på nettet:

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

1.Vær i stand til at hjælpe

Sæt dig ind i hvilke sociale medier dit barn benytter. Lær hvordan apps’ene virker, kend indstillingsmulighederne, så du kan vejlede dit barn omkring private indstillinger, blokering af andre brugere og anmeldelse af ubehagelige oplevelser.

2.Vis interesse

Gik det godt til fodbold i dag? Hvordan var temadagen i skolen? Hvor var I henne på tur? Naturlige spørgsmål om barnets hverdag skal suppleres med ligeså naturlige spørgsmål om dit barns digitale liv: Har du fået nye følgere på Instagram i dag? Hvem har du snappet med i dag? Osv.

3.Giv retningslinjer

Forklar tydeligt hvad der er acceptabel opførsel i den digitale verden. Forklar at samfundets love og regler også gælder på nettet, og at overtrædelser kan få retslige konsekvenser. Man kan få bøder og blive straffet for forkert adfærd på nettet såvel som i virkeligheden.

4.Vær en god rollemodel

Sørg for at dine egne netvaner er gode. Overvej hvilket sprog du selv bruger på nettet, hvilke billeder du offentliggør og deler.

5.Acceptér

Acceptér det faktum, at en stor del af dit barns liv foregår på nettet, og at den digitale verden sandsynligvis er en mere integreret del af dit barns liv end af dit. Derfor kan barnet ikke bare ’slukke mobilen’, slette app’en eller melde sig ud af Facebook-gruppen, hvis der opstår ubehagelige situationer.

------

Vi forældre er vokset op i en markant anden tid end vores børn. Der er en enorm kløft mellem den måde tiden blev tilbragt på for omkring 30 år siden og i dag. Det kan ind imellem være vanskeligt at acceptere præmissen om, at vores børn lever så meget i en digital virkelighed, når vi ikke selv har prøvet det.

Det er så nemt at himle op om alle de timer med huler i haven, cykler med pap i hjulet så de lød som knallerter samt fodboldkampe på vejen til langt ud på aftenen. Vi glorificerer ind imellem vores egen barndom, og henter de værdier frem, som vi fik med os fra den tid.

Vi må bare huske på, at vi ligeledes selv er blevet opslugt af nettet og dets muligheder, men her bekymrer vi os ikke stort – vi er jo voksne!

Det er blot vigtigt, at vi, mens vi hanker op i vores opmærksom på de kære børn, husker os selv som aktører.

Vi må ikke sammenligne vores barndom med vores børns. Og det nytter ikke at idyllisere selvsamme – for vi er selv hoppet i den digitale gryde – med begge ben.

Husk dit ansvar som forældre!

Tjek min tidligere blog om gode råd til skolen:

https://www.folkeskolen.dk/619140/gode-raad-til-at-arbejde-med-digital-dannelse