Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Min tid skal prioriteres mod forberedelse

Jeg vil så gerne bruge min forberedelsestid på at lave god og kreativ undervisning til mine elever. Men gang på gang støder jeg ind i nye og ufravigelige krav som lærer, hvilket forstyrrer min kostbare tid.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

Når jeg ikke står i klasselokalet og underviser mine elever – løber jeg rigtig stærkt. Der er netværksmøder, samtaler med udfordrede elever, forældresamtaler, mails der skal besvares, kollegasparring…  og så er der lige kerneopgaven – elevernes læring.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

I disse år glider kerneopgaven mere og mere i baggrunden – presset af deadlines for alverdens ting. Vores dokumentation og ikke mindst mødeparathed som lærere er steget, og det fjerner gang på gang både pauser, timer med eleverne og forberedelsestiden.

Jeg har ikke tal på, hvor mange pauser jeg i år har brugt på indkaldte møder. Eller hvor mange gange min klasse har skullet have vikar, fordi jeg skulle til endnu et netværksmøde.

Nu kommer så en ny tidsrøver

Momo afløser Min uddannelse på vores skole, og det netop som eleverne og lærerne var blevet fortrolige med sidstnævnte.

En helt ny undervisningsportal lægger sig blot i halen af alle de andre ting, som vi bruger tid på. Dette er blot et helt nyt online værktøj, som både vi og eleverne nu skal vænne os til.

Jeg er med på, at vi som lærere ikke bare kan læne os tilbage kerneopgaven, som var den en stor blød sofa. Lærerjobbet er krævende, og der er mange bolde i luften. Vi skal kunne administrere en hektisk hverdag og jonglere både elever, møder, koordinering med kollegaer osv. uden at tabe tingene på gulvet.

Men når vi taler om at skifte hele grundlaget, som vi har gjort det fra Skoleintra til Aula, herefter intro til Min uddannelse og nu et skifte af platform igen til Momo, så ryger balancepunktet for de fleste.

De små bolde i dagligdagen kan vi godt holde i luften. Vi står fast med øjnene fæstnet på boldene i luften. Vi får dog problemer, når der lidt for ofte kommer folk og piller ved fundamentet.

Så kan selv den største artist ikke længere holde balancen!