Blog

At have og være i rollen som elev er livsvarig

Rollen som elev er et livsvilkår; vi lærer af os selv og af hinanden livet igennem, og derudfra former vores selviscenesættelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad jeg gennem min skoletid har lært er, at jeg er yderst afhængig af at tilegne mig ny viden ­– kontinuerligt ­– og samtidig være en del af det fællesskab, som vores fælles læringsmiljø tilbyder, for at kunne forstå mine omgivelser. Nok anses vi lærerstuderende (generelt alle videregående uddannelser) for ’studerende’, men i mine øjne, er det ikke meget anderledes end at være i rollen som elev i ottende klasse eller børnehaveklassen.

Tanker fra en lærerstuderende

Mit navn er Mille Frederiksen. Jeg er 22 år gammel, og er netop i gang med at uddanne mig til lærer på Professionshøjskolen Absalon i Trekroner. På denne blog vil jeg forsøge at italesætte de op- og nedture, man som lærerstuderende kan opleve – jeg har en masse på hjertet og vil rigtig gerne dele mine tanker omkring dét at gå i skole (som vi alle jo gør), og om hvad der følger med i udviklingen fra elev til lærer. Ikke mindst mine tanker om de fordomme og forventninger, der er til læreruddannelsen, og hvordan det i virkeligheden er. Jeg håber, I vil være med på en reflekterende rejse!

Vi alle har rollen, og er i rollen som elev hver dag.

Ordet ’elev’ stammer fra det franske ’élever’, afledt af det latinske ’elevare’, som betyder at løfte – ophæve – opdrage [1]. I den klassiske definition forstås elev som en, der modtager undervisning, men som jeg ser det udfra en moderne betragtning, indeholder rollen som elev mange flere facetter ­end fagligheden. Man forpligter sig til et fællesskab og fælles netværk, hvor krav og forventninger er underforstået.

Og som så mange andre, har jeg gennem min skoletid lidt under mine svagheder, og jeg har ikke styr på, hvor mange gange jeg har forsøgt at give op, men alligevel følt mig drevet af at skulle præstere ­– et ellers utroligt kontroversielt og ømt fænomen i nutidens Danmark. De faglige krav til samfundets elever i dag er urimelige, uden tvivl, men det er en længere debat, og derfor bør præstation ses som en positiv egenskab i denne sammenhæng; for det er med vores rolle som elev, at vi kan omfavne verden både med og uden hinanden.

Vi er ’selviscenesættere’ og har kontrollen til at skifte mellem roller i forskellige sociale situationer, men kun fordi vi kan tilegne os kendskab til os selv og hinanden i vores varige rolle som elev af livet.

Menneskets største force er nemlig tilegnelse af viden.

For med viden, kan vi nå større indsigt i alt, der så at sige, eksisterer. Og i det ligger en underforståelse af, at det burde være sejt at gå i skole. Desværre ved jeg jo godt, at det ikke altid er et paradis at gå i skole, og der er meget pres, stive systemer og dobbelthed i alle debatterne omkring den danske folkeskole.

Men ikke desto mindre syntes det ligeså vigtigt at pointere: hvordan får vi fornyet ideen om at være elev, når nu det fylder så stor en del af tilværelsen?

[1] https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=elev