Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver
Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver
En model til kilder og problemstilling lige til brug
Mange niendeklasser nærmer sig deres projektopgaver. Måske er de allerede i gang. Her får du en infografik, der hjælper eleverne til at forstå samspillet mellem problemstilling og kilder. Den gælder også ved kulturfagsprøven.
Jeg har oplevet det mange gange. Eleverne er gode til at finde relevante kilder. De ved, hvor de skal søge. De har styr på tingene.
Alligevel sætter de sig ved prøve eller fremlæggelse og gengiver minutiøst, hvad der står i kilderne, men de kommer ikke ind på, hvordan kilder og problemstilling hænger sammen. Hvilke svar bidrager kilden til og hvordan hænger kilderne sammen indbyrdes? Hvordan kommer man i det hele taget op på det reflektions- og analyseniveau, der skal til for at klare en projektopgave eller kulturfagsprøve godt?
Det er som bekendt ikke nok at vide, hvad der står i kilderne. De skal bringes i spil ift. problemstillingen.
Print ud til plakat
Den vedhæftede model er lavet i Easelly på SkoleTube og kan printes ud til evt. plakat eller smides med i en padlet. På min arbejdsplads gør vi begge dele.
Ulempen er naturligvis, at overemne og underemne er tilpasset netop vores skole, men hvis du kan bruge grafikken til eksemplarisk at demonstrere, hvordan problemstilling og kilder hele tiden skal hænge sammen samt vise kildernes indbydes relation, er du velkommen til det.
Her er lagt fokus på kilderne. Produktet er for overskuelighedens skyld ikke nævnt på denne plakat. Det får sin egen.
Glædelig december derude.