Blog

Afgangsprøven i mundtlig matematik

I juni 2013 var cirka hver tredje afgangselev i Danmark til afgangsprøve i mundtlig matematik. Det, at mundtlig matematik var med i udtræk, var nyt, formen var ny, kravene til opgivelser og prøvespørgsmål var nye og langt de fleste lærere havde ingen erfaringer med afgangsprøve i mundtlig matematik, og de, der havde erfaringer, kunne ikke bruge dem, fordi prøvevejledningen var så meget anderledes. Lyder det som en umulig opgave? Måske.

Publiceret Senest opdateret

Matematiklærerforeningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I foråret før og efter lockouten holdt jeg kurser i den mundtlige afgangsprøve forskellige steder i det sønderjyske. De fleste kursister var glade for at for, at deres elever fik en chance for at vise deres matematikkompetencer ved en mundtlig prøve. Der var nogle, der var nervøse, og en enkelt mente, det var umuligt at klæde eleverne ordentlig på med så kort varsel.

Da udtrækket blev offentliggjort mødte jeg også et par nervøse elever, men de fleste var glade for at skulle afprøve formen med gruppeprøve, som lignede undervisningen. På det tidspunkt mødte jeg  ingen lærere, der ikke glædede sig. Nogle havde godt nok lidt travlt med opgivelser og oplæg, men det havde vi vidst alle sammen i år.

Efterfølgende har jeg talt med både elever, lærere og censorer. Meldingerne er klart positive.

Eleverne er trygge og performer derfor godt. Det er let for lærer og censor at bedømme præstationen og tid til at blive helt sikker. Men det vigtigste er, at formen kan evaluere mange af de kompetencer i matematikfaget, som den skriftlige ikke kan.

Hvordan gik det hos dig?

Danmarks Matematiklærerforening har kæmpet for at få (gen-)indført gruppeprøven i mundtlig matematik.

Nu har jeg brug for at høre din mening, dine erfaringer og ikke mindst:

Hvad kan vi i Danmarks Matematiklærerforening gøre for at hjælpe dig med opgaven?