Blog
Prøv lige!
I dag har jeg været på kursus i Prøv. Det skulle I prøve! Prøv er Danmarks Matematiklærerforenings bud på, hvordan prøvespørgsmål til den mundtlige prøve i matematik kunne se ud. Det har nu udviklet sig til et værktøj, hvor lærerne selv kan fremstille opgaver, der kan bruges til afgangsprøverne eller i den daglige undervisning.
Prøv lige at tænke på, at det er 5. gang vi samler over 200 kursister til et kursus med dette indhold.
Jeg er stolt over, at alle vi frivillige i Danmarks Matematiklærerforening kan frembringe et materiale, der er så gennemført og som både virker og hjælper de enkelte fagteams i deres arbejde med afgangsprøverne og den mundtlige dimension i den daglige undervisning.
Jeg bliver glad, når jeg får lov til at være sammen med så mange engagerede matematiklærere.
Jeg bliver glad, når Klaus Fink fortæller om arbejdet med matematik i ministeriet.
Jeg bliver glad, når andre lærere fortæller mig om, hvordan de inspirerer hinanden ude på skolerne.
Men …
Jeg bliver ked af det, når Tomas Højgård kan fortælle os, at den mundtlige prøve ikke virker - eller kun næsten virker.
Nogle kursister giver udtryk for, at det er rigtigt svært. Der er usikkerhed på rigtig mange forskellige områder. Der er selve lovgivningen, som mange ikke har sat sig ordentlig ind i - eller blevet sat ordentlig ind i, og det er hele kompetencetanken, som de ikke har inde under huden. Alt for mange lærere stoler på, at bare man følger lærebogssystemet, så går det nok.
Rigtig mange er begejstrede for, at den mundtlige prøve blev genindført på 9. årgang. Vi har i den grad kæmpet for den i Danmarks Matematiklærerforening, men der er stadig mange, der synes, at denne prøve ikke afspejler virkeligheden, og at den er for svær for eleverne. Nogle siger endda - det er synd for dem!
Det er ikke prøven, der er noget galt med. Det er den daglige undervisning!
Fra august 2014 får vi forenklede mål. Klaus Fink siger, vi ikke skal være nervøse, for der kommer ikke nye områder til. Det er da dejligt at høre, men mange af os ved åbenbart endnu ikke, hvad der står i de mål, vi har indtil august 2014.
Gør mig, dig selv og ikke mindst dine elever den tjeneste at læse dem, før de bliver forenklede. Brug tid i fagteamene til at drøfte kompetencerne - ikke kun i forhold til afgangsprøverne men i allerhøjeste grad i forhold til den daglige undervisning på alle årgange.
PRØV LIGE DET!