Sponseret blog: Alinea
Sponseret blog
Læs op for oplevelsens og fællesskabets skyld
Oplæsning skal ikke kun handle om dialogisk læsning og sproglig opmærksomhed. Læs op for dine elever, fordi det bidrager aktivt til børns forståelse for hinanden, og fordi oplæsning bidrager til fællesskabsfølelsen.
I børnehaveklasser bliver der læst meget op. Det er en tradition, som både er værd at fokusere på og fortsat give plads til i hverdagen i børnehaveklassen – ja igennem hele skoleforløbet. Oplæsning kan noget helt specielt. Både i forhold til elevernes dannelse og i forhold til deres forståelse af litteratur.
Mange børnehaveklasseledere bruger dialogisk oplæsning, hvor fokus er udviklingen af børnenes sproglige kompetencer. Men oplæsning kan andet og mere.
Oplæsning kan lære børn at bidrage til fællesskabet og lære dem at drage omsorg for sig selv og andre. Vigtige kompetencer, som også står nævnt i Fælles Mål for børneklassen.
Børn skal vide, hvordan de bidrager til sociale fællesskaber. Og de skal lære at handle hensigtsmæssigt på egne og andres følelser og forstå, at mennesker er forskellige. En af vejene til at få disse kompetencer er at lytte i fællesskab til skønlitteratur.
Oplæsning giver børn mulighed for at få en fælles oplevelse. Børnene får en forståelse for, at der er noget, de er fælles om, og de får samtidig mulighed for at dele deres tanker, idéer og oplevelser af litteraturen og den gode historie med hinanden.
For at nå derhen skal børnehaveklasselederen have en tydelig intention med sin oplæsning og kende teksten godt. På den måde kan hun påvirke børnenes lyst og glæde ved litteratur, men også bidrage til at åbne børnenes øjne for, hvordan verden også kan se ud, og dermed tage emner op, som børnene deler i fællesskab.
Få gode råd og ideer til oplæsning i min artikel på Blivklog.dk