Anders Thorsen
Blog
Unge tror stadig, at erhvervsskolen kun er for de dumme - og de bliver bekræftet af uddannelsesvejledningen
Med manglende individuel uddannelsesvejledning bekræfter vi unges fordomme om, at erhvervsuddannelser kun er for "de dumme". Derfor bør udddannelsesvejledningen prioriteres langt højere.
For nogle uger siden skrev jeg et indlæg med titlen Vi kan ikke være bekendt, at unge ikke får ordentlig uddannelsesvejledning. Her argumenterede jeg for, at vi som samfund ikke kan være bekendt, at unge ikke får ordentlig, individuel uddannelsesvejledning – særligt i en tid hvor de bliver underlagt flere og flere krav for at komme videre i uddannelsessystemet.
Udover det moralsk forkerte i, at vi ikke tilbyder alle unge en ordentlig uddannelsesvejledning, reproducerer vi også den gakkede forestilling, at erhvervsskolerne kun er for de dumme.
Hvis vi virkelig ønsker, at unge for alvor skal begynde vælge erhvervsuddannelserne, er det nødvendigt, at det ikke kun er de ikke-uddannelsesparate elever til gymnasiale uddannelser, som bliver vejledt hen mod erhvervsuddannelserne.
At vælge gymnasiet er en naturlov
Mange unge, der har pæne karakterer og på alle måder er klar til at tage en boglig ungdomsuddannelse, kunne måske faktisk have lyst til noget mere praktisk efter ti års skolegang. Men de får ikke vejledning i den retning. I stedet får de besked på at gå på uddannelsesguiden.dk og så ellers finde ud af det selv. Og hvad vælger de så? Naturligvis gymnasiet som resten af deres klassekammerater.
Forestillingen, om at erhvervsuddannelserne kun er for de dumme, lever i bedste velgående hos de unge, jeg møder i min hverdag. Og hvorfor skulle de tro andet, når de gang på gang oplever, at det kun er de klassekammerater med laveste karakterer, som bliver indkaldt til vejledningsmøder med ét punkt på dagsordenen: ”Måske en erhvervsuddannelse er noget for dig?”
Min erfaring efter efterhånden en del års arbejde med teenagere er, at de med største selvfølge lægger mærke til, hvem der bliver vejledt henimod erhvervsuddannelserne, og hvem der ikke gør. De elever, der har høje nok karakterer til gymnasiet, oversætter i høj grad dette til, at så må det jo være meningen, at de da skal tage på gymnasiet. Som var det en naturlov!
Tag samfundsansvar: Tilbyd ordentlig, individuel vejledning
Som i mit tidligere indlæg er dette ikke en kritik af vejlederne, men at vejledningen ikke bliver prioriteret højt nok politisk. Når der fra skoleårets start blot var to vejledere ansat (der er dog kommet en tredje) til hele Gladsaxe kommune, hvor min skole ligger, har de ganske enkelt ikke en chance for at nå at give en god, solid og individuel vejledning til alle – og dermed at spotte og vejlede en stor gruppe bogligt dygtige elever, som kunne være interesseret i en erhvervsuddannelse.
Det ville altså være at tage et samfundsansvar på os, hvis vi prioriterede uddannelsesvejledningen til unge langt, langt højere. Det giver nemlig mening i forhold til, hvad arbejdsmarkedet har brug for og vigtigere: Det ville styrke erhvervsuddannelsernes status og elevtal.
Men mest af alt skal vi give de unge en god, individuel uddannelsesvejledning, fordi de fortjener det!