Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Bliver undervisningen i naturfag til dommedagsfortællinger?

Klimaforandringer, mangel på rent drikkevand, affalds- og ressource problematikker, overbefolkning, plastik i verdenshavene - ja listen er lang med emner, der kan påvirke eleverne. Hvordan håndterer vi disse emner i vores naturfagsundervisning?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flickr/Gred.

For nogle uger siden var jeg til undervisning på VIA. Emnet var klimaforandringer, og vi så på forskellige materiale. Pludselig udbrød en af mine medstuderende – ”Det der vil jeg simpelthen ikke vise mine elever, så kan de da ikke sove om natten”. De næste par dage læste jeg op til flere artikler i avisen omhandlende samme emne, bl.a. en artikel med overskriften ” Børn og unge behandles for angst og depression over klimaforandringer”. Velvidende at naturfagsundervisningen ikke er det eneste sted, hvor børn og unge støder på disse problematikker, blev jeg alligevel optaget af emnet.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

FN’s verdensmål

På adskillige skoler i Danmark bliver FN´s verdensmål inddraget i undervisning. Der, hvor jeg arbejder, er de omdrejningspunktet i projektopgaven og i indskoling og på mellemtrinnet arbejdes der med målene i natur og teknologi. Undervisningen (med FN´s verdensmål som overskrift) omhandler ofte, at eleverne finder problemer og kommer med løsningsforslag. Ofte visionær og brugbare løsningsforslag, hvilket må siges at være nødvendige i fremtiden.

I overbygningen vil en del af emnerne i alle tre naturfag samt det tværfaglige ofte være præget af den stand kloden er i. Perspektiveringskompetencen er på overarbejde, når der undervises i emner som klimaforandringer, grøn energi, mikroplastik, påvirkning af økosystemer osv.  

Sidder nogle af eleverne tilbage med frygten for at jorden går under – (eller mindre konsekvenser) helt ærligt, det ved jeg ikke! Går nogle af dem hjem og har tankemylder og søvnløse nætter pga. emnerne i naturfag – helt ærligt, det ved jeg ikke.

Oplevelser fra naturfagsundervisningen

Er du som naturfagslærer bevidst om disse problemstillinger? Jeg var ikke. Ændre det min undervisning, at jeg nu er blevet bevidst om problemstillingen, det ved jeg ikke. Umiddelbart vil jeg sige nej, men jeg vil være mere bevidst om, hvordan billeder, film, artikler, tekster og emner påvirker eleverne.

Et nuanceret emne

Dette er et enormt emne, som i fremtiden vil kræve snakke, diskussioner og hvem ved – måske forskning. Men en ting er sikkert, der hviler et stort åg på naturfagslærerne i den kommende tid. Lur mig om medierne og forældrene ikke snart vågner i denne debat. Jeg forudser allerede nu, at vi kommer til at stå for skud.