Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Hukommelsesknagerne blev hængt op – af vikaren
Når livet tager en uventet drejning, må andre overtage undervisningen. På 7. årgang var stilladset bygget, og alle var klar til at hænge deres viden på hukommelsesknagerne. I hvert fald alle elever, men ikke læreren – så vikaren blev omdrejningspunktet.
For 14 dagen siden måtte jeg opgive at passe mit job. En nerve har sat sig fast et sted mellem de 3 nederste ryghvirvler. Jeg er heldigvis ansat i en kommune med en sundhedsordning, som indeholder alskens behandlere. Så læger, fysioterapeuter, massører og kiropraktorer har arbejdet med byggesjusk i min krop, og jeg er på rette vej. I morgen er jeg på skolen igen.
Undervisningen går videre
Endnu engang priser jeg mig lykkelig for god planlægning, en teammakker med overblik og vikar, der er dygtige. Denne kombination gør at ”mine” elever ikke er gået glip af 14 dages naturfagsundervisning.
Jeg havde (heldigvis) introduceret eleverne til opgaven og givet dem en forforståelse Selve opgaven havde eleverne i deres læringsplatform. I vikarplanen kunne jeg skrive, hvad eleverne skulle, og at de selv havde styr på det.
Eleverne blev bedt om at dele deres mindmap og drev-dokumenter med mig. Så jeg nu kan se, hvad de har arbejdet med.
Mail fra vikaren
Hej Mette.
I 7.b arbejdede de alle fint og alle grupperne blev færdige med opgaverne til 1. og 2. semester. Vi så derfor en dokumentar om istiden i Danmark i den sidste time, da de havde arbejdet med biologi-tjek i en halvtime. Alt i alt to fine timer.
Når man er hjemme med konstante smerter er der ikke mange lyspunkter i løbet af dagen. Men at læse en mail fra vikaren, det bragte lige smilet frem
Ingen er uundværlig
Det er jo ingen af os, der ikke kan erstattes. Men jeg glæder mig nu til at komme tilbage til naturfagsundervisningen, eleverne, kollegaerne, ledelsen – ja til den danske folkeskole. Selvom vores vikar har gjort et supert stykke arbejde, så glæder jeg mig til at stå ved roret igen.