Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Hvad skal der til for at forandre egen undervisningspraksis?
Er vores daglige undervisningspraksis, vores metoder og tilgange mulige at ændre? Eller sidder vores repertoire og tilgang til undervisning som en fasttømret del af vores individuelle lærer-DNA?
Flickr/ Julie-love
Kan en gammel hund lærer nye tricks?
Dette indlæg kommer til at indeholde flere spørgsmål en svar. Jeg sidder med en undren og nysgerrighed angående min egen undervisningspraksis.
Dette skoleår bringer mig på VIA for at læse en nyt linjefag (- et fag jeg har undervist i de sidste mange år!!!) Glæden er stor og det første pensum er gennemtygget. Denne læsning førte til min undring.
Pensum er delt i faglige og fagdidaktik tekster. Det faglige var som kødben for hunde – en helt igennem skøn oplevelse at få tid til at fordybe sig fagligt.
Fagdidaktikken
Her er der ikke meget nyt under solen. Jeg er støt på adskillige undervisningsmetoder, som jeg kender fra min seminarietid, kurser eller bøger. Men hvorfor er de ikke en del af min undervisning?
Hvorfor tager vi nogle metoder til os – og forkaster andre? Jeg ved det ikke!
Når jeg (gen)læser om grubletegninger, begrebskort, IBSE og brugen af elevernes hverdagsforestillinger – så dette ikke ny viden. På trods af at jeg er bekendt med disse undervisningsmetoder, så bruger jeg dem ikke i min daglige undervisning.
Prøv at tænke din egen undervisning igennem? Er du ligesom mig til samme repertoire og tilgang til undervisningen?
Hvis nu undervisningen fungerer, er det så nødvendigt at tilføje nyt - fordi man har været på kursus eller eftervidereuddannelse? Måske de nye metoder vil virke bedre – men der skal investeres tid i ny undervisningspraksis. Har vi den tid og bruger vi den til at ændre undervisningspraksis?
Forventningsfuld
Ændring af egen undervisningspraksis vil klart blive et fokusområde for mig i dette skoleår. Kommer den nye viden fra eftervidereuddannelsen til at ændre min daglige undervisning på det didaktiske plan?! Der er ingen tvivl om, at fagligheden bliver højere og dette kommer eleverne til gode.
Uden tvivl skal de ”nye” metoder afprøves fra modul til modul. Men det springende punkt er jo, om de bliver en del af mit lærer-DNA. Jeg ved det simpelthen ikke.
Har du prøvet at tilføje nye metoder til din undervisningspraksis efter uddannelse eller kursus? Hvis du har lyst til at dele dine erfaringer om at ændre undervisningspraksis, så skriv gerne i kommentarsporet – så kan vi alle blive klogere og lærer sammen.