Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Hvorfor er jeg stadig lærer? - Part 1
I en tid fyldt med OK18 og afstemning. Medier der atter engang flyder over med omtale af vores profession. Må vi - hver især - reflektere over, hvilke parameter, der får os til at blive.
Er det eleverne, kollegaer, undervisning, dannelsesprocessen, lønnen eller tanken om at viden er Danmarks råstof? Eller måske den knappe frihed, som stadig findes på nogle skoler?
En dag ved krokodillesøen
I onsdage var jeg med min makker Maiken og to 6. klasser på ekskursion til Krokodillesøen. Den ligger lige på den anden side af vejen ved vores skole. En lille sø med overløbsvand. Vi havde pakket alt i feltudstyr. Bestemmelsesduge, opslagsværker, spader, plastakvarier, tekster, lupper, tæpper, frugt, kaffe osv.
Eleverne havde fået en opgave stillet hjemme på skolen
Emne Opgaven
Dyr Hypotese om søens dyr.
Undersøgelse af hypotese.
Bestem og beskriv 3 dyr.
Brug ketcher, bakker, akvarier og opslagsværker.
Planter Hypotese om søens planter.
Undersøgelse af hypotese.
Bestem og beskriv 3 planter.
Brug opslagsværker og duge.
Model
Lav en (flot) model af søen med fagbegreber/tekst.
Tekst
Læs teksten og derefter lav et mindmap med jeres nye viden.
Ved søen havde vi 50 elever i flow. De undersøgte, opstillede hypoteser, læste, tegnede, snakkede og hyggede. Vores elevklientel er blandet, men en dag ved søen viser, at det er muligt med undervisning, hvor alle elever kan håndtere kravene.
Kyllinger i net og nedgravet
Da vi kom hjem på skolen, skulle vi have gang i vores projekt ”nedbrydning af kyllinger”. Eleverne skulle fastgøre kyllinger på træplader med trådnet omkring og grave andre kyllinger ned. Formålet er, at se hvordan og hvor hurtigt organisk materiale kan forgå.
Da klokken blev 14.15 var eleverne trætte og glade. På dokumentet hvor vi skrev, hvad de havde lært, var det tydeligt, at der var sat viden ind på kontoen.
Hvad har vi lært ved søen?
Dyr
Igle er aflange, vandrøver, springfrø blev fundet i græsset foran søen hvor der er fugtigt, skorpionstæge, haletudser, snegl med sneglehus, skovrandøje (sommerfugl), tangloppe, sortplettet ildfugl (sommerfugl), Igler kan blive 5 cm når de strækker sig ud, ulveedderkop,
Planter
Gyvel, mælkebøtter, brændenælder, saft ind i mælkebøtter, sand frøstjerne blev fundet vha. bogen, bregne, kristtjørn, dunhammer, efeu,
Model
Det er nemmere at lave en model over fx. en sø, når man er ved stedet.Det er en god ide at gå i gang med modellen med det samme
Tekst
Hvis vandet er 6-7 meter dybt kan der ikke grå planter på bunden, pga. mangel på sollys. Alger er lavet af en masse små organismer. To slags søer i Danmark - den rene og den næringsrige. Vandet reflektere solen når den skinner. Vandet bliver koldere når det bliver dybere. Vandet tager lang tid om at blive varmt, men holder også godt på varmen. En død sø kan blive til skov. Planter skal bruge kuldioxid for at leve og vokse.Vandet i søen kan blive grønt pga. alger som ligger i overfladen af søen. Bakterier bruger vandets oxygen (ilt).Forår og vinter er vandet mere klart.Om dagen afgiver planterne oxygen til vandet
Glad, glad og mere glad
Efter en arbejdsdag som beskrevet ovenfor, er jeg lykkelig for mit arbejde. Jeg er jo, som nogen af jer faste læser måske har opdaget, stolt af mit job som folkeskolelærer. At få lov til være sammen med elever ved søen, se deres ansigtsudtryk når de fanger haletudser, eller når de opdager, hvordan de kan bruge en bestemmelsesdug. Jeg bobler over af glæde og stolthed.
Dette er jo blot en lille fortælling i noget meget større, som er på spil i denne tid. Men glem ikke de små stunder – hverken når du stemmer til Ok18, eller når du reflekterer over, hvorfor du stadig er lærer…