Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Hvorfor er jeg stadig lærer? - Part 1

I en tid fyldt med OK18 og afstemning. Medier der atter engang flyder over med omtale af vores profession. Må vi - hver især - reflektere over, hvilke parameter, der får os til at blive.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er det eleverne, kollegaer, undervisning, dannelsesprocessen, lønnen eller tanken om at viden er Danmarks råstof? Eller måske den knappe frihed, som stadig findes på nogle skoler?

En dag ved krokodillesøen

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

I onsdage var jeg med min makker Maiken og to 6. klasser på ekskursion til Krokodillesøen. Den ligger lige på den anden side af vejen ved vores skole. En lille sø med overløbsvand. Vi havde pakket alt i feltudstyr. Bestemmelsesduge, opslagsværker, spader, plastakvarier, tekster, lupper, tæpper, frugt, kaffe osv.

Eleverne havde fået en opgave stillet hjemme på skolen  

Emne         Opgaven                                                           

Dyr             Hypotese om søens dyr.                                     

                  Undersøgelse af hypotese.

                  Bestem og beskriv 3 dyr.

Brug ketcher, bakker, akvarier og opslagsværker.

Planter     Hypotese om søens planter.

                  Undersøgelse af hypotese.

                  Bestem og beskriv 3 planter.

Brug opslagsværker og duge.

Model

Lav en (flot) model af søen med fagbegreber/tekst.

Tekst

Læs teksten og derefter lav et mindmap med jeres nye viden.

Ved søen havde vi 50 elever i flow. De undersøgte, opstillede hypoteser, læste, tegnede, snakkede og hyggede. Vores elevklientel er blandet, men en dag ved søen viser, at det er muligt med undervisning, hvor alle elever kan håndtere kravene.

 

Kyllinger i net og nedgravet

Da vi kom hjem på skolen, skulle vi have gang i vores projekt ”nedbrydning af kyllinger”. Eleverne skulle fastgøre kyllinger på træplader med trådnet omkring og grave andre kyllinger ned. Formålet er, at se hvordan og hvor hurtigt organisk materiale kan forgå.

Da klokken blev 14.15 var eleverne trætte og glade. På dokumentet hvor vi skrev, hvad de havde lært, var det tydeligt, at der var sat viden ind på kontoen.

 

Hvad har vi lært ved søen?

Dyr

Igle er aflange, vandrøver, springfrø blev fundet i græsset foran søen hvor der er fugtigt, skorpionstæge, haletudser, snegl med sneglehus, skovrandøje (sommerfugl), tangloppe, sortplettet ildfugl (sommerfugl), Igler kan blive 5 cm når de strækker sig ud, ulveedderkop,

Planter

Gyvel, mælkebøtter, brændenælder, saft ind i mælkebøtter, sand frøstjerne blev fundet vha. bogen, bregne, kristtjørn, dunhammer, efeu,

Model

Det er nemmere at lave en model over fx. en sø, når man er ved stedet.Det er en god ide at gå i gang med modellen med det samme

Tekst

Hvis vandet er 6-7 meter dybt kan der ikke grå planter på bunden, pga. mangel på sollys. Alger er lavet af en masse små organismer. To slags søer i Danmark - den rene og den næringsrige. Vandet reflektere solen når den skinner. Vandet bliver koldere når det bliver dybere. Vandet tager lang tid om at blive varmt, men holder også godt på varmen. En død sø kan blive til skov. Planter skal bruge kuldioxid for at leve og vokse.Vandet i søen kan blive grønt pga. alger som ligger i overfladen af søen. Bakterier bruger vandets oxygen (ilt).Forår og vinter er vandet mere klart.Om dagen afgiver planterne oxygen til vandet

 

Glad, glad og mere glad

Efter en arbejdsdag som beskrevet ovenfor, er jeg lykkelig for mit arbejde. Jeg er jo, som nogen af jer faste læser måske har opdaget, stolt af mit job som folkeskolelærer. At få lov til være sammen med elever ved søen, se deres ansigtsudtryk når de fanger haletudser, eller når de opdager, hvordan de kan bruge en bestemmelsesdug. Jeg bobler over af glæde og stolthed.

Dette er jo blot en lille fortælling i noget meget større, som er på spil i denne tid. Men glem ikke de små stunder – hverken når du stemmer til Ok18, eller når du reflekterer over, hvorfor du stadig er lærer…