Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Når skolen er elevens fristed

Snart møder landets skoleelever til første skoledag i det nye år. Begejstret, fyldt med oplevelser og fejring af jul og nytår med familie og traditioner. Men enkelte kommer også tilbage efter 14 dage med kaos, druk og en higen efter tryghed i skolen igen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flickr/ Josh Head

Jeg har altid følt et ekstra ansvar i mit job, i mødet med eleverne efter en ferie. Specielt efter juleferien, som er tæt knyttet til familie og traditioner. Langt de fleste af vores elever oplever dette i deres ferie. Men en lille del af eleverne oplever disse ferier, som et stykke af helvedes landevej. For dem er det en tid med svigt, druk, fortabte drømme og ingen sikker havn – i form af skolen og deres lærere.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Blik for disse elever

Eleverne, som har vandret på helvedes landevej i ferien, findes på langt de fleste skoler, og kommer fra alle sociale lag. Når du møder efter ferien, så vær opmærksom på disse elever. De har om nogen brug for os.

Når de andre elever fortæller om deres ferie, skal der differentiering til, så disse elever ikke bliver stigmatiseret.  

I Danmark er der stadig børn, som lever under kummerlige forhold – af den ene eller anden grund. Deres fristed er skolen og deres primærvoksne er de personer, som arbejder på skolen. Lad os gøre en ekstra indsats for disse elever i det nye år. Alle børn i vores land fortjener en barndom med tryghed og uden kaos. Til de børn, som er født i familier med utryghed og kaos, bliver vi ofte de væsentligste og betydningsbærende voksne i deres opvækst.

En betydelig opgave og til tider en opgave, som giver ondt i maven og tankemylder.

Kære kollegaer – vi må ud i folkeskolen igen, for det er her, at vi ALLE gør en forskel.