Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Online undervisning og ideer til naturfag

To uger med fjernundervisning. Mange har allerede lagt planer ud til deres elever, men mangler du ideer så læs dette indlæg. Jeg har prøvet at samle nyttig viden til naturfagslærer. Skriv gerne i kommentarfeltet, hvis du selv har gode ideer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flickr/ The someTimephotographer

Portaler

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Portalerne har åbnet op, så vi kan bruge dem i den kommende tid.

.TJEK

”Et godt værktøj til evaluering og repetition i den daglige undervisning.  -Tjek indeholder emneopdelte trænings- og test-opgaver samt tværgående test-”

Disse sider i biologi, geografi og fysik/kemi kan bruges til træning af emner og fagbegreber. Eleverne kan enten selv arbejde med træningsopgaver, eller læreren kan åbne test. Elevernes svar og svarprocent kan læreren se på sin pc under den pågældende klasse.

https://biologi.tjek.net/gratis

https://geografi.tjek.net/gratis

https://fysikkemi.tjek.net/gratis

Siden findes også til natur og teknologi med emne opdelte opgaver.

https://naturteknologi.tjek.net/gratis

Helt lavpraksis – eget forløb

Dette forløb er taget fra egen undervisningen – ikke fjernundervisning. Men det kan nemt omsættes, så det kan bruges i den kommende tid.

På 8.årgang har vi arbejdet med vandets kredsløb. Afslutningsvis skulle eleverne filme og uploade i skoletube. De havde en tekst til emnet og opgaven var følgende:

Filmen SKAL indeholde:

  • En forklaring på "Hvad er vandets kredsløb"
  • To forskellige modeller - fordele og ulemper ved de to modeller.
  • Hvad er sammenhængen mellem vandets kredsløb og drikkevand?
  • Forskellige typer af vand -saltvand, brakvand og ferskvand
  • Hvad er afsaltning og hvorfor bruger man ikke saltvand, som drikkevand?
  • Verdens vandforbrug
  • Rent vand i fremtiden

Hver gruppe skal producere sin egen film fyldt med fagbegreber.

I må gerne bytte rundt på punkterne, bare i sørger for at få alle punkterne er med. Det skal fremgå tydeligt af filmen hvem der er med i gruppen, og alle fra gruppen skal være aktive i filmen.

Denne øvelse med at filme et kredsløb, proces eller begreber kan bruges til det emne som man er i gang med lige nu. Når filmene er uploadede til kanalen på skoletube, så kan vi se filmene hjemme og give eleverne feedback.

Links til undervisning

Det handler om store danske videnskabsfolk:

http:// https://www.dr.dk/skole/tema/store-danske-videnskabsfolk

Det handler om energi:

http://www.energi.case.dtu.dk/?fbclid=IwAR0qhil2PwygYgZjHY4CVAY1AqGySO_qCvmYMUlqPyqPEkH83msp6HwPk7w

På testoteket  er der et hav af forsøg som man kan arbejde med hjemme ved køkkenbordet

https://testoteket.dk/testoteket/find?fbclid=IwAR0j06SGalIYzAQqhH9e8TLDHLzBUYuKT10pA9LnexfIYxTvT1HgRlZPEqM

Fjernvarmeskolen.dk har undervisningsmateriale liggende helt gratis De har også lavet videoer med forsøg man kan lave derhjemme https://www.facebook.com/watch/?v=547323339227375

Det handler om vand:

https://vandetsvej.dk/vandforbrug?fbclid=IwAR3ogrKgl2EfEhgYCpZyAbjX5S4F8rtGeh5miCeNyo39NlAvg78Sm6onLV0

Det handler om skoven og at være ude

https://www.skoven-i-skolen.dk/

Film

Der ligger dokumentar bl.a på https://www.dr.dk/. I biologi har vi lige set Galapagos-øerne: Født af ilden. En dokumentarserie i tre afsnit, som er tværfaglig. Virkelig anbefalelsesværdig.

På CFU kan man også åbne op for film/dokumentar, som eleverne så kan se hjemme fra.

Facebook

I gruppen ”Naturfagslærer i grundskolen” flyder ideerne og opgaver. Tjek gruppen.

Blandet

Der er også

  • Opgaveskyen
  • Flipped classroom
  • Brug haven, parken, søen som biotop – skriv logbog hvad der sker de næste 14 dage
  • Se på havens/parkens fugle – find ud af hvilke fugle det er

Mulighederne er mange. Hvis du sidder med en god ide til fjernundervisning, så skriv den gerne i kommentarfeltet.

Lad os hjælpe hinanden og dele vores ideer.

God weekend / Mette.