Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Der er hele tiden noget nyt, vi ikke må.

Vores elever er ramt af corona- restriktioner, og man fornemmer en træthed hos både store og små. Her får du et kort forløb til dansk og samfundsfag, der giver eleverne mulighed for at sætte ord på deres tanker samt tage stilling til et desværre alt for aktuelt problem.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Gentofte, hvor jeg arbejder, fornemmer man det. Man ser det, og man hører det.

Vores elever er trætte af, at vi hele tiden skærper vores i forvejen strikse corona- retningslinjer og begrænser deres færden på skolen.

Eleverne må ikke besøge hinanden i klasserne. Vi må ikke blande dem. Det frustrerer dem, og så meget desto sværere er det at forklare dem, hvorfor de godt må blandes i idræt, valgfag og tysk/fransk. 

Bunden er langt fra nået endnu. Be strong.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Jeg forsøger vitterligt at forklare mine elever, at vi i Danmark, og her ser jeg i skrivende stund bort fra Nordjylland, som i den grad optager mine tanker i øvrigt, ikke har de samme stramme restriktioner, som i andre lande. Vi har stadig en høj grad af frihed, og vores sundhedssystem hænger sammen og er langt fra at være presset for alvor. Jeg synes, vi er under kyndig ledelse.

Dette er bare rigtig vanskeligt at få børn og unge med på, når de oplever, at deres hverdag er begrænset, og at de ikke ved, om de skal hjemsendes igen i nær fremtid. De synes, deres tid tages fra dem. Jeg forstår dem godt.

Dette er ens for alle, og vi kan ikke gøre andet end at tage samtalerne med vores elever. Vi skal være oprigtige og troværdige, men vi skal være varsomme med at læsse vores egne frustrationer af på eleverne. De har brug for voksne, der signalerer styrke. Dette gælder særligt for de børn, hvis forældre kæmper for deres blotte eksistensgrundlag med egne virksomheder, men nok også for de fleste børn i almindelighed.

Lad børnene komme til orde

Nedenstående undervisningsforløb tager udgangspunkt i en dagfrisk artikel fra DR om, hvordan danskere i næsten alle aldre forholder sig til mundbind og forsamlingsforbud.

  • Læs den vedhæftede artikel med dine elever i dansk eller samfundsfag. Den indeholder diagrammer, der måske kræver lidt forklaring.
  • Diskutér artiklens indhold, lad herefter eleverne skrive et kort debatindlæg på 350- 400 ord, hvor de bruger artiklen som afsæt.
  • Sørg for at gennemgå den argumenterende/ diskuterende fremstillingsform med klassen. Dette gælder både for dansk og samfundsfag. 

Jeg har god erfaring med små fagindlæg. Det får de mere stille elever med i debatten, og jeg får et bredere grundlag, når jeg snart skal give klasserne standpunktskarakterer. Det giver god mening.

Som Joe Biden og Bon Jovi siger: ”Keep the Faith” og rigtig god weekend derude.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/de-fleste-danskere-stoetter-krav-om-mundbind-og-forsamlingsforbud