Sponseret blog: Microsoft Uddannelse

Sponseret blog

Hvordan inkluderes alle elever og ansatte i den nye skolehverdag?

Selvom de fleste elever og lærere nu er fysisk tilbage i skole, er hverdagen langt fra den samme som før skolenedlukningen i foråret 2020. Vi giver her gode råd til, hvad der er værd at overveje, i arbejdet med at skabe et inkluderende hybridt undervisningsmiljø.

Offentliggjort Sidst opdateret

Sponseret blog: Microsoft Uddannelse

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Microsoft har i samarbejde med ‘New Pedagogies for Deep Learning’ udarbejdet en ny rapport om overgangen fra traditionel undervisning til fjernundervisning og skridtet videre til hybridundervisning. Rapporten hedder En ny strategi for uddannelse: fremtidens undervisningsform, og i denne skitseres en strategi for at gå fra krise til et fremtidsfokuseret system.  

Efter skolenedlukningen i foråret 2020 er traditionel undervisning i mange tilfælde ikke tilstrækkelig, og det kan derfor være nødvendigt at sætte rammerne for en mere hybrid undervisningsmodel, hvor teknologi spiller en afgørende rolle for at skabe forbindelser, trivsel og læring samt fungerer som afsæt for samarbejde, opdagelse og forståelse.  

Man vil, med stor sandsynlighed, opleve at flere elever og lærere er fraværende – ikke fordi de nødvendigvis er syge, men fordi de er i karantæne, er særligt udsatte eller lever med familiemedlemmer der er i risikogruppen. Det er derfor vigtigt at overveje, om man på skolen har en strategi for hvordan man bedst inkluderer disse elever og ansatte.  

Hybridmodellen som præsenteres i rapporten, skitserer en strategi for hvordan man bedst muligt får styr på de rammer, processer og beslutninger der er behov for, samt hvordan man skaber et innovativt, fleksibelt hybridsystem på skolen så man står mere sikkert i forhold til fremtiden. 

Ligesom der er en klar plan for hvordan man skaber en sikker og inkluderende undervisning når man er fysisk til stede på skolen – mht. håndsprit, afstand, legegrupper mm. – bør der også være en klar plan for hvordan man opnår et inkluderende hybridt læringsrum. 

Er medarbejderne klædt på til at bruge teknologi, der gør det muligt at lære hvor som helst og når som helst? Har elever adgang til materialer og mulighed for at kommunikere med læreren og de øvrige elever, selv hvis de ikke er fysisk til stede på skolen?  

Her er nogle vigtige spørgsmål man kan stille i arbejdet med en strategi  

I undervisningen: 

  • Sørger du for, at undervisningsmaterialet er tilgængeligt online? 
  • Giver du fraværende elever mulighed for at være sammen med og samarbejde med klassekammerater 
  • Streamer du din faglige gennemgang (f.eks. ved hjælp af et Teams møde) eller har du optaget instruktionsvideoer? 
  • Gør du det muligt for eleverne at aflevere digitalt? 
  • Er der en klar aftale i teamet om, hvordan undervisningen kan tilgås digitalt? 

Praktisk: 

  • Hvordan kan I som skole hjælpe alle elever med adgang til device (f.eks. computer/tablet) og internet? 
  • Er det klart kommunikeret til elever og forældre, hvad de kan forvente i tilfælde af, at en elev ikke kan deltage fysisk? Eller hvis skolen lukker helt? 
  • Er teknologien sat op og klar til brug? 
  • Har lærerne kompetencer til at inddrage teknologien i undervisningen? 
  • Har elever og forældre adgang til vejledninger i brug af teknologien? 

Du kan læse mere om emnet samt hente rapporten En ny strategi for uddannelse: fremtidens undervisningsform på aka.ms/FremtidensUV 

Få inspiration og vejledning til hvordan Microsoft Teams kan bruges til hybrid- og fjernundervisning: aka.ms/FjernUVSway 

Kontakt Microsoft Uddannelse på uddannelse@microsoft.com hvis du har spørgsmål eller brug for sparring omkring hybridundervisning.