Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver
Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver
God tone før, under og efter konflikt
På faglige klubber over hele landet har man formentlig drøftet, hvad en konflikt vil indebære for lærerne. Bølgerne kan til tider gå højt, når følelser og holdninger når kogepunktet, og her skal vi være på vagt.
Lad os indledningsvist krydse fingre for, at forligsmandens foreløbige udskydelse af storkonflikt kan indikere, at der er løsninger på vej i Forligsinstitutionen. Det ville afgjort være det bedste for alle parter. Måske er der løsninger allerede lørdag. Vi håber det bedste.
Når det er sagt, så har jeg oplevet på egen skole, at retorikken til tider kan blive skarp, når vi diskuterer vores forskellige roller under en evt. konflikt. Særligt når snakken falder på de af mine kolleger, der af forskellige årsager ikke er med i Danmarks Lærerforening. Dette er der meget klare holdninger til, og de er ikke altid lige flatterende og konstruktive.
Skulle vi ryge ud i en konflikt, vil den med stor sandsynlighed blive relativ kort. Jeg har svært ved at se fire uger foran mig, som vi så det i 2013. Det betyder samtidig, at vi hurtigt når frem til en tid efter konflikten, hvor vi skal kunne se hinanden i øjnene igen. Man kan med rette hævde, at en konflikt har rigeligt med negative konsekvenser i sig selv. Den behøver ikke også blive et incitament til at grave skyttegrave mellem organiserede- og ikke- organiserede lærere. Det er ikke kun et TR- ansvar at befordre en rimelig og konstruktiv tone under en konflikt. Det er alle ansvarlige for. Det er naturligt, at udsigten til ny konflikt vækker ubehagelige minder og dermed vrede og frustration, men vi skal sørge for, at ressourcerne kanaliseres til rette vedkommende. Det er sjældent kollegaen på den anden side af bordet, som vi fortsat skal arbejde med efter en konflikt.
God påske derude i vinterforåret.