Blog

Words Of Wisdom

Hvordan har du det?

Publiceret Senest opdateret

Hans Eriks historier

Jeg har siden 2011 blogget om livet på en fiktiv dansk folkeskole, både om de mindre, dagligdags små udfordringer, men også når kraftige vinde blæser ind over lærerne. Hvad tænker lærerne på, hvad taler de om og hvordan kæmper de med deres job?

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 Efter et brag af en emneuge hvor omdrejningspunktet havde været "The Beatles - tekst, musik, fest og farver" var Frydenlundsskolen tilbage i dagligdagen. Skolebestyrelsen havde igennem længere tid haft fokus på børnenes trivsel og havde nu i den tråd bedt om en opdatering på lærernes velbefindende. De fleste af lærerne havde svaret at de elskede deres job, men at arbejdsglæden var vigende på grund af manglende tid til at gøre arbejdet ordentligt.

"Nu har vi snart levet under reformen i 5 år", sagde Svend. "Politikerne har justeret lidt her og der, men vores vilkår er stadig de samme."

"Det er for hårdt for mig", sagde Tove. "Jeg er over 50 nu. Jeg søger nedsat tid til næste år."

"Det har jeg allerede", sukkede Julie. "Jeg vil gerne endnu længere ned, men jeg har ikke råd."

"Jeg fatter ikke at man med vilje gør vores arbejdsforhold dårligere", sagde Erling. "Jeg fatter det ikke." 

"Hvis bare vi bruger noget af vores fritid til at forberede os", smilede Johannes. "For at bevare vores faglige stolthed. Så skal det hele nok gå"

"Vi giver lærerne ekstra arbejde, så vi har råd til at betale, når de bliver stressede. Smart", sagde Svend.

"I sukker og snakker", sagde unge Karla. "Men hjælper det noget?"

"Du har helt ret", sagde Johannes. "Men det er vigtigt at udtrykke sig."

"I glemmer børnene", sagde Karla. "Dem som gør det hele værd."

"Nu er du jo hos de små som bærer belønningen i sig selv", smilede Svend drillende. "Hos de store kan vi i stigende grad se at de kører sur i deres skoleliv. Skolevægring kalder vi det.

"Jeg fatter det ikke", indskød Erling. "Jeg har snart været lærer i 30 år, og hele mit lærerliv har jeg kunnet se en mening med forandringerne i folkeskolen. Indtil reformen."

"Men når lærerne skal have flere lektioner, og man samtidig skærer i deres forberedelsestid",sagde Julie, "så må kvaliteten da FALDE!"

"Lad os nu ikke blande kvalitet ind i det her", sagde Johannes.

"Hvorfor ikke?" spurgte Julie kampberedt. Hun havde fået små, røde pletter på kinderne. "Kvaliteten af børnenes undervisning, handler det ikke om det?"

"There will be an answer", sang Johannes stille.

Det ringede.