Blog

Den første tid som lærer

10 ord der beskriver den første tid som lærer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære lærerstuderende. Kære nye lærer. Kære lærer.

Velkommen til virkeligheden

For to år siden stod vi med eksamensbevis og fastansættelse i hånden klar til at indtage lærerværelset, klasseværelset, teamlokalet og skolegården. Troede vi. For det er ikke så nemt, som man tror at være lærer. Og den forestilling man får eller har, når man er færdig efter fire år på læreruddannelsen, er langt fra virkeligheden. Sorry, men sådan er det – eller det var det i hvert fald for os. Derfor har vi lavet en blog med indlæg, som vi godt selv kunne have brugt, da vi startede for to år siden. Vi vil forsøge at tage jer lidt i hånden og ærligt beskrive, hvordan det er derude i folkeskolen, når man er ny og grøn og alt det der. Man tror måske, at alle de andre har styr på det, og man er den eneste der ikke har det. Sandheden er en anden. Men en ting er sikkert, lærere er hverdagens helte, og du har sagt til verdens fedeste job.

Nu er det uge 32! Mange lærere starter op efter ferien, og mange nyuddannede lærere starter på deres første år i det virkelige lærerliv!

Vi starter selv på vores 3. år som lærere, og vi glæder os. De første 2 år var lærerige, gode, hårde, udfordrende, spændende, vilde, sjove, trættende og sindssyge…  Særligt det første år var sindssygt.

Her er 10 ord, der beskriver den første tid som lærer, hvis du spørger os. Vi håber, du kan bruge dem. 

1. Panik

Nu er det nu, du skal ud og være lærer… Og så tænker du måske:  

SHIT! Kan jeg overhovedet lære eleverne noget?

SHIT! Synes mine kollegaer, at jeg er en bedrevidende, mærkelig, uerfaren ny lærer?

SHIT! Hvad gør jeg, hvis eleverne ikke vil høre efter?

SHIT! Jeg har fået at vide, at jeg skal gå i gang med mine årsplaner. MEN JEG HAR ALDRIG LAVET EN ÅRSPLAN PÅ LÆRERUDDANNELSEN, HVAD GØR JEG SÅ? 

SHIT! Jeg skal undervise i et fag, der ikke er mit undervisningsfag, hvordan gør man det?

Bare rolig. Du skal nok klare det alligevel. Og det er helt normalt at tænke sådan!

2. Forvirring

Forvirring over navnene på dine nye elever og kollegaer. Forvirring over hvordan kopimaskinen virker, hvor mødelokalet er, hvad din opgaveoversigt egentlig betyder, og hvad man skal bruge den til. Forvirring over bestilling af engangsmaterialer og materialer i det hele taget, for hvilket et er egentlig det bedste, og hvem ved det?  Og her kan vi sige, at det bliver helt sikkert bedre med tiden, bortset fra det med opgaveoversigten, for den ved vi stadig ikke helt, hvad vi skal bruge til.

3. Spænding

Du er helt sikkert spændt på alt det, der venter. For hvad vil det egentlig sige at være lærer? Om lidt skal du møde elever, kollegaer og forældre for første gang, og det første år er præget af, at der er mange første gange. Det er ikke sikkert, du får sovet særlig meget i den første tid, fordi du er spændt, og slet ikke natten før første skoledag (det gjorde vi ihvertfald ikke). Men du klarer det hele alligevel måske med lidt hjælp (læs evt. punkt 5). 

4. Møder

Du kommer til at bruge ret meget tid på møder. Forældremøder (dem bliver du helt sikkert meget nervøs for), PLC møder, netværksmøder, teammøder, storteammøder, fagudvalgsmøder, aftenmøder, PLF-møder og mange andre møder med forkortelser... Til nogle af møderne vil du være ret forvirret over, hvad din rolle er, og hvorfor du skal sidde med til lige netop det møde. Det er du ikke den eneste, der tænker.  

5. Kaffe

Eller måske Pepsi Max, bolcher eller noget tredje. Det er uundværligt. Du bliver nok afhængig af en eller anden form for koffein- eller sukkerholdig drik eller spise ligesom 90 % af dine kollegaer er. PS: Der er også MEGET kage i et personalerum. 

6. Forberedelsestid

Du har ikke al den forberedelsestid, som dengang du læste til lærer og var i praktik. Det begynder at gå op for dig nu. Hvordan skal du nogensinde nå alt det, du gerne vil? Og hvordan skal du nogensinde implementere det, du har med fra Læreruddannelsen? Svaret på det er simpelt: Du når ikke alt det, du gerne vil, men du når noget af det, og der starter nu et kæmpe arbejde i at prioritere og sortere i opgaver, så du kan finde ud af, hvad du skal bruge tid på hvornår. Det kan godt tage lang tid. Vi er der faktisk ikke selv endnu, men vi kommer dertil engang… Forhåbentlig. 

7. Træthed

Som vi tidligere har skrevet, så får du brug for en middagslur eller to, og det er okay at gå i seng før klokken 21.00. Du får et væld af nye indtryk hver eneste dag. Så det er ikke mærkeligt, at du er træt. 

8. Stolthed

Man oplever en ny form for stolthed, når man er lærer. Du har måske tidligere været stolt af dig selv, dit barn, en søster eller stolt af en sportspræstation. Men du vil nu opleve en ny form for stolthed: Lærerstolthed. Det er, når du bliver stolt på dine elevers vegne. Når du bliver stolt over noget, de har gjort, lært, sagt med eller uden hjælp. Glæd dig til at opleve lærerstolthed. 

9. Navn(e)

Du kommer til at lære mange nye navne på elever, forældre og kollegaer. Og du kommer til at høre dit navn blive nævnt af elever rigtig, rigtig mange gange i løbet af en dag. Faktisk så mange gange, at det er helt underligt, at ingen siger dit navn, når du har fri eller ferie, så du helt kan blive bange for at glemme det.

10. Lærer(identitet)

Nu begynder du nok for alvor at tænke over, hvilken slags lærer du gerne vil være, og hvilken slags lærer, du er. Måske finder du ud af, at der er forskel på de to, måske ikke. Med tiden vil du spejle dig i dine kollegaer og langsomt finde ud af, hvem du er som lærer. 

Nu går det løs.

Glæd dig og god arbejdslyst!