Astra-bloggen

Blog

Citizen Science og kompetenceorienteret naturfagsundervisning på et sølvfad

Masseeksperiment 2021: Giv dine elever en naturfaglig saltvandsindsprøjtning med relevant og autentisk naturfagsundervisning om indeklima og trivsel.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Masseeksperiment om indeklima og trivsel

“Det var en fed måde at fordybe sig på. Vi havde en klar fornemmelse af at være med i et rigtigt eksperiment. Vi skulle følge en protokol, og prøverne skulle håndteres på den helt rigtige måde. Alt det, vi lærte i ugen med Masseeksperiment, gjorde, at vi kunne arbejde innovativt videre med bakterier. Vi lavede flere undersøgelser og kunne fortælle om det på en spændende måde til de andre elever på skolen.” Masseeksperiment 2018, Amanda, 9. klasse, Skolen ved Rønnebjerg Alle.

Det er ikke hver dag, elever som Amanda prøver at indsamle data til forskningen. Forskning, der foregår i samarbejde med universitetsforskere, forskning, der skal udgives videnskabeligt, og ikke mindst - forskning, der har direkte betydning for elevernes egen hverdag – og dermed også lærernes. Naturvidenskab handler om virkeligheden og dette års Masseeksperiment rammer lige ned i en udfordring, som jeg ved, at mange skoler stadig slås med: Indeklima og trivsel. Elever, der klager over hovedpine, overophedede lokaler, træk, støv, koncentrationsbesvær.

Eleverne får redskaber til at gøre deres ideer til virkelighed

”Personligt synes jeg, at det er et super godt projekt at involvere børn og unge samfundsmæssigt. Det er ikke tit, at man kan bidrage som lille skole til så stort og spændende et formål. Så tak, fordi vi må være med hvert år!” - Lærer i grundskolen, som deltog i Masseeksperiment 2019

Masseeksperiment er et relevant og inspirerende Citizen Science undervisningsprojekt for enhver naturfagslærer. Det er en samling målrettede naturfaglige aktiviteter til både lærere, elever og forskere. Det er kompetenceorienteret naturfagsundervisning med udgangspunkt i en autentisk og relevant problemstilling serveret på sølvfad.

Og vigtigst af alt: Eleverne får virkelighedsnære oplevelser og handlekompetencer på et oplyst grundlag. De opsamler data der skal benyttes i reel forskning og får viden om og idéer til forbedringer af indeklimaet - på den store og lille skala.

Kigger vi ind i den kompetenceorienerede naturfagsundervisning er der også gevinster at hente: Eleverne arbejder med indsamling af virkelige data og observerer, registrerer og analyserer ganske som alle andre forskere. Eleverne afprøver dermed autentiske undersøgelsesmetoder, arbejder med en reel problemstilling og får erfaringer og viden, så de kan handle på et naturvidenskabeligt oplyst grundlag.

Astra-bloggen

Astra er det nationale naturfagscenter i Danmark. Astra udvikler, samler og formidler den viden, du har brug for. Vi arbejder målrettet på at styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at skabe rammer for en optimal læring på din skole. Astra står bl.a. bag Science Talenter, Unge Forskere, Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og er medarrangør af Big Bang - konferencen. Vi blogger bl.a. om talent, undersøgende arbejde, Engineering, den fælles naturfagsprøve, kommunal forankring og STEM.

Både den største og den første af sin slags

Det er første gang, der måles samtidig på både indeklima og eleverns trivsel og koncentration, og det bliver intet mindre end verdens største interventionsundersøgelse.

Eleverne skal følge en videnskabelig protokol, så data kan blive indsamlet ensartet. Trivselsmålingerne er enkle, fx besvarer man med smileys, hvor varmt, man synes der er på et givent tidspunkt. Der skal naturligvis også måles på fysiske parametre som lys, lyd, efterklang, CO2 og temperatur over to undervisningsdage med en uges mellemrum. Een dag, hvor man gør som man plejer, og én dag hvor eleverne skal være udendørs i frikvarteret før lektionen, og der bliver luftet ud i lokalet, mens der er frikvarter. På den måde kan klasseværelsets indeklima og elevernes (og lærernes) trivsel og koncentration sammenlignes i de to situationer. Og når der er mange nok om buddet, får vi et helt unikt, nationalt billede af, hvordan indeklimaet påvirker trivsel og koncentration i danske skoler i dag.

Efter undersøgelsen får hver skole sine egne data med resultater om undervisningsmiljøet. Skolen kan holde disse data for sig selv. Ingen bliver ”hængt til tørre” her. Men resultaterne kan bruges til at udarbejde en handleplan for indeklimaforbedringer med mål for elevernes trivsel, sundhed og læring. Og eleverne kan selv være med til at levere løsningsforslag.

Alt i alt er Masseeksperiment Citizen Science og kompetenceorienteret naturfagsundervisning på et sølvfad - et gratis tilbud til alle der kan se en mening i at være med.

”Masseeksperiment er med til at give eleverne motivation for naturfag. Det gav meget engagerede elever. Dejligt med de tilsendte materialer, så det er lige til at gå til.” - Lærer i grundskolen, som deltog i Masseeksperiment 2019

Korte fakta:

  • Det hele er gratis, og det er nemt at gå til. Man får tilsendt et materialekit, og der er udarbejdet vejledninger til både læreren og eleverne.
  • Alle klassetrin fra mellemtrin og op kan deltage. Flere lærere kan arbejde sammen. Det er muligt både for enkelte klasser, flere klasser, hele skoler eller alle skoler i kommunen at deltage.
  • Masseeksperiment skal i 2021 gennemføres i ugerne 44, 45 og 46. Selve eksperimentet løber over 2 dage af 4 lektioner hver dag (med en uges mellemrum).
  • Tilmeld din klasse her senest d. 1. september, jo før jo bedre - der kan blive udsolgt: masseeksperiment.dk.