Astra-bloggen

Blog

Det er nu, progressionsbeskrivelserne til Naturvidenskabens ABC skal på dagsordenen

“Skrive dagsorden til fagteam, husk progressionsbeskrivelser” står der i min kalender. Som naturfagsvejleder står jeg for at indkalde til fagteammøder, og der er lagt i kakkelovnen til, at sommerens seance kan dreje sig om at skabe ‘den røde tråd’ i naturfagene fra indskoling til mellemtrin og videre til udskolingen. Progressionsbeskrivelserne til Naturvidenskabens ABC er et konkrete materiale, vi kan tage fat i.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vores dagsorden kan komme til at se sådan ud:

  1. (15 min.) Præsentation af Naturvidenskabens ABC ud fra:
  2. (30 min.) Progressionsbeskrivelserne til de 10 erkendelser - printet og hængt op:
    • En gruppe nærlæser plakaterne for erkendelse 1-2-3, en gruppe erkendelse 4-5-6 og den sidste 7-8-9-10.
    • Grupperne præsenterer hovedindhold fra hver én erkendelse med fokus på delerkendelser og centrale fagbegreber.
  3. (10 min.) Fælles udvælgelse af fokus for i år (fx erkendelse 4 om biodiversitet, fordi det hænger fint sammen med det, vi kan lave i forbindelse med Naturvidenskabsfestival i år, og det kan tappe ind i årets arbejdet med Grønt Flag?).
  4. (10 min.) Pause
  5. (40 min.) Zoom ind: Sådan arbejder vi med erkendelse X i år - i tre grupper (indskoling, mellemtrin, udskoling):
  6. (15 min.) Zoom ud: Sådan ser progressionen altså ud + næste skridt:
    • Fælles kig på inspirationsmaterialet til den valgte erkendelse.
    • Aftaler om, hvordan og hvornår der fælles følges op på erfaringer med de aftalte forløb.

Vi kan naturligvis ikke sætte hak - “så fik vi fikset dén progresssion” - efter sådan ét møde og ét års fokus på én erkendelse. Progression er noget, vi tilrettelægger over adskillige år, og som eleverne oplever over tid - endda uden nødvendigvis at være bevidste om det. Det kræver derfor fagteamets tilbagevenden og vedholdende fokus. Men når alt jo skal begynde et sted, så tror jeg, progressionsbeskrivelserne er et tilpas konkret sted at starte.  

Måske kan andre bruge mit dagsordensudkast og de mange konkrete materialer, der fortløbende udgives i regi af Naturvidenskabens ABC til at udbygge eller skabe en rød tråd i naturfagsundervisningen på deres skole?

Her findes alle de links i den rækkefølge, de er anvendt i dagsordenen ovenfor

https://astra.dk/naturvidenskabens-abc 

https://astra.dk/sites/default/files/abc_reflektionsvaerktoej_2021.pdf 

https://astra.dk/fagteam-og-faggrupper 

Astra-bloggen

Astra er det nationale naturfagscenter i Danmark. Astra udvikler, samler og formidler den viden, du har brug for. Vi arbejder målrettet på at styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at skabe rammer for en optimal læring på din skole. Astra står bl.a. bag Science Talenter, Unge Forskere, Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og er medarrangør af Big Bang - konferencen. Vi blogger bl.a. om talent, undersøgende arbejde, Engineering, den fælles naturfagsprøve, kommunal forankring og STEM.

https://bigbangkonferencen.dk/praesentationer/ scroll ned til Anja C. Andersens oplæg og find hendes slides under titlen ‘Naturvidenskabens ABC’ 

https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/Naturvidenskabens%20ABC_pixi_3.udgave_sep20_web.pdf 

https://astra.dk/progressionsbeskrivelser 

https://astra.dk/sites/default/files/naturabc_korrektur_18-12-20_3/NaturABC_Korrektur_18-12-20%20%283%29/bum_naturabc_prog_01.pdf

https://astra.dk/sites/default/files/naturabc_korrektur_18-12-20_3/NaturABC_Korrektur_18-12-20%20%283%29/BUM_NaturABC_PROG_02.pdf

https://astra.dk/sites/default/files/naturabc_korrektur_18-12-20_3/NaturABC_Korrektur_18-12-20%20%283%29/BUM_NaturABC_PROG_03.pdf

https://astra.dk/sites/default/files/naturabc_korrektur_18-12-20_3/NaturABC_Korrektur_18-12-20%20%283%29/BUM_NaturABC_PROG_04.pdf

https://astra.dk/sites/default/files/naturabc_korrektur_18-12-20_3/NaturABC_Korrektur_18-12-20%20%283%29/BUM_NaturABC_PROG_05.pdf

https://astra.dk/sites/default/files/naturabc_korrektur_18-12-20_3/NaturABC_Korrektur_18-12-20%20%283%29/BUM_NaturABC_PROG_06.pdf

https://astra.dk/sites/default/files/naturabc_korrektur_18-12-20_3/NaturABC_Korrektur_18-12-20%20%283%29/bum_naturabc_prog_07.pdf

https://astra.dk/sites/default/files/naturabc_korrektur_18-12-20_3/NaturABC_Korrektur_18-12-20%20%283%29/bum_naturabc_prog_08.pdf

https://astra.dk/sites/default/files/naturabc_korrektur_18-12-20_3/NaturABC_Korrektur_18-12-20%20%283%29/BUM_NaturABC_PROG_09.pdf

https://astra.dk/sites/default/files/naturabc_korrektur_18-12-20_3/NaturABC_Korrektur_18-12-20%20%283%29/bum_naturabc_prog_10.pdf

https://astra.dk/erkendelse-4-grundskole 

https://www.youtube.com/watch?v=RmMtcN-e9cw

https://www.youtube.com/watch?v=voHVZbhGdDE

https://astra.dk/tildinundervisning/bi-rig-natur

https://astra.dk/sites/default/files/drive-download-20201223t090400z-001_0/drive-download-20201223T090400Z-001/ABC_A4_Inspirationsmateriale_ERK4_4s_2020.pdf 

Blogindlæg fra marts 2021 om fagteamets arbejde med at skabe rød tråd i naturfagsundervisningen.

P.S. Om mig selv vil jeg fortælle, at jeg er konsulent i Astra gennem mange år, før det naturfagslærer gennem endnu flere år - og pt. både i Astra og biologilærer på en skole i Københavnsområdet.