Astra-bloggen
Blog
Det er nu, progressionsbeskrivelserne til Naturvidenskabens ABC skal på dagsordenen
“Skrive dagsorden til fagteam, husk progressionsbeskrivelser” står der i min kalender. Som naturfagsvejleder står jeg for at indkalde til fagteammøder, og der er lagt i kakkelovnen til, at sommerens seance kan dreje sig om at skabe ‘den røde tråd’ i naturfagene fra indskoling til mellemtrin og videre til udskolingen. Progressionsbeskrivelserne til Naturvidenskabens ABC er et konkrete materiale, vi kan tage fat i.
Vores dagsorden kan komme til at se sådan ud:
- (15 min.) Præsentation af Naturvidenskabens ABC ud fra:
- ‘Fagteamets refleksionsværktøj til Naturvidenskabens ABC’ fra astra.dk til fagteam.
- Anja C. Andersens slides fra oplæg på Big Bang-konferencen i år.
- Naturvidenskabens ABC i pixi-version.
- (30 min.) Progressionsbeskrivelserne til de 10 erkendelser - printet og hængt op:
- (10 min.) Fælles udvælgelse af fokus for i år (fx erkendelse 4 om biodiversitet, fordi det hænger fint sammen med det, vi kan lave i forbindelse med Naturvidenskabsfestival i år, og det kan tappe ind i årets arbejdet med Grønt Flag?).
- (10 min.) Pause
- (40 min.) Zoom ind: Sådan arbejder vi med erkendelse X i år - i tre grupper (indskoling, mellemtrin, udskoling):
- Hvilke forløb sætter vi i årsplanen på hvilke(t)klassetrin? Nogle vi allerede har erfaring med, nogle vi sammen kan få idéer til, eller nye forløb fra astra.dk?
- Konsultér undervejs erkendelsens side (her erkendelse 4 som eksempel) - skim introduktions- og forskerfilm, undervisningsforløb og inspirationsmateriale.
- (15 min.) Zoom ud: Sådan ser progressionen altså ud + næste skridt:
- Fælles kig på inspirationsmaterialet til den valgte erkendelse.
- Aftaler om, hvordan og hvornår der fælles følges op på erfaringer med de aftalte forløb.
Vi kan naturligvis ikke sætte hak - “så fik vi fikset dén progresssion” - efter sådan ét møde og ét års fokus på én erkendelse. Progression er noget, vi tilrettelægger over adskillige år, og som eleverne oplever over tid - endda uden nødvendigvis at være bevidste om det. Det kræver derfor fagteamets tilbagevenden og vedholdende fokus. Men når alt jo skal begynde et sted, så tror jeg, progressionsbeskrivelserne er et tilpas konkret sted at starte.
Måske kan andre bruge mit dagsordensudkast og de mange konkrete materialer, der fortløbende udgives i regi af Naturvidenskabens ABC til at udbygge eller skabe en rød tråd i naturfagsundervisningen på deres skole?
Her findes alle de links i den rækkefølge, de er anvendt i dagsordenen ovenfor
https://astra.dk/naturvidenskabens-abc
https://astra.dk/sites/default/files/abc_reflektionsvaerktoej_2021.pdf
https://astra.dk/fagteam-og-faggrupper
https://bigbangkonferencen.dk/praesentationer/ scroll ned til Anja C. Andersens oplæg og find hendes slides under titlen ‘Naturvidenskabens ABC’
https://emu.dk/sites/default/files/2020-09/Naturvidenskabens%20ABC_pixi_3.udgave_sep20_web.pdf
https://astra.dk/progressionsbeskrivelser
https://astra.dk/erkendelse-4-grundskole
https://www.youtube.com/watch?v=RmMtcN-e9cw
https://www.youtube.com/watch?v=voHVZbhGdDE
https://astra.dk/tildinundervisning/bi-rig-natur
Blogindlæg fra marts 2021 om fagteamets arbejde med at skabe rød tråd i naturfagsundervisningen.
P.S. Om mig selv vil jeg fortælle, at jeg er konsulent i Astra gennem mange år, før det naturfagslærer gennem endnu flere år - og pt. både i Astra og biologilærer på en skole i Københavnsområdet.