Astra-bloggen
Blog
Har de dygtige naturfagselever en hård skoletid?
‘Dygtige elever holdes nede i skolen.’ Sådan lyder overskriften på en ny undersøgelse, gennemført af Dansk Industri og Danske Skoleelever. 638 dygtige elever, udvalgt af elevrådsrepræsentanter og Gifted Children, er blevet spurgt. Billedet er foruroligende: Mange af dem bliver ikke udfordret, mange føler, at de bliver mobbet, og en del synes, det er ubehageligt at være dygtig.
Vi har vel alle oplevet, at én elev stiller spørgsmål i ét væk. Spørgsmålene er gode, men langt over de andre elevers niveau. Når vi kommer til øvelserne, er eleven færdig, inden vi får set os om – og så vil han gerne lave noget mere udfordrende. Samtidig har halvdelen af klassen store problemer med deres øvelser, de beder om hjælp hele tiden, og fire er allerede helt tabt. Vi skal kunne undervisningsdifferentiere, men er det en kæmpe udfordring, når det gælder de dygtige naturfagselever?
Bliver mobbet
I sidste uge hørte jeg om sådan en rigtig dygtig naturfagselev. Lad os kalde ham Peter. Det er især i fysik, Peter brillerer. Men Peters skoleliv er ikke altid lige sjovt. Han synes, han bliver mobbet, fordi han er dygtig. Han har oplevet, at tre af hans klassekammerater kom klædt ud som ham til halloween. De var klædt ud som ”en rigtig Peter-nørd” – bukserne helt oppe under armhulerne, seler og vandkæmmet hår. Så sluttede den halloween-fest for Peter.
Peters oplevelser afspejles i DI-undersøgelsen. Den viser, at en tredjedel af de dygtige elever oplever at blive mobbet, fordi de er dygtige, og at mange af dem bevidst gør sig dårligere, fordi de oplever, at det er ubehageligt at være dygtig.
Jeg har også mødt elever, der fortæller om lærere, der dysser dem ned. De får at vide, at de har hånden oppe for tit, er for aktive, og at de godt må holde lidt igen i timerne. For der skal jo også være plads til de andre elever ...
Gad vide, om man kan opleve, at ens klassekammerater kommer klædt ud som én, fordi man er en satans dygtig fodboldspiller? Kan man opleve en talentfuld fodboldspiller bevidst gøre sig dårligere? Kan man opleve en fodboldtræner bede en spiller om at holde igen, fordi han allerede har scoret fire mål? For der skal jo være plads til de andre spillere. Næppe.
Mangler udfordring
I DI-undersøgelsen fortæller halvdelen af de dygtige elever, at de mister lysten til at gå i skole, fordi de ikke bliver udfordret. Og næsten 80 procent af dem vil gerne udfordres i deres normale undervisning. De vil ikke udskilles og udstilles som noget særligt, de vil bare gerne have undervisning med resten af klassen og så få nogle opgaver, der svarer til deres niveau.
Så hvad gør vi? Skal vores naturfagsundervisning gentænkes? Skal vi blive meget bedre til at lade alle eleverne arbejde med den naturvidenskabelige arbejdsmetode, eksempelvis efter IBSE-modellen? Skal vi blive bedre til at møde de dygtige naturfagselever med åbne opgaver, hvor de opstiller hypoteser, opfinder, undersøger og bruger deres innovative og entreprenante evner?
Et andet bud kan være at se, hvad Sciencetalenterne tilbyder, eller motivere eleverne til at deltage i naturvidenskabelige konkurrencer som ‘Unge forskere’ og First Lego League?
Vi skal i hvert fald undervise, så også de dygtige naturfagselever føler, at de bliver mødt, motiveret og accepteret – så de kan udnytte deres potentiale til fordel for både deres trivsel og fremtidsmuligheder og til glæde for samfundet.
Og hvem ved – måske når vi en dag frem til en hverdag, hvor dét at være superdygtig til fysik har lige så stor heltestatus som det at blive udtaget til FC Københavns fodboldtalenthold. Alt andet er ikke rimeligt.
http://ungeforskere.danishsciencefactory.dk
First Lego League http://www.hjernekraft.org