Atle Winther

Blog

Linux

Hvis valget stod mellem tech-giganternes løsninger eller blyant og papir, så ville jeg ikke tøve et sekund med at sige, at vi burde gå tilbage til blyant og papir.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne gøres afhængige af techgiganterne

Hvor ville jeg ønske, at folkeskolerne begyndte at bruge Linux.

Men som det er i dag, stiller mange skoler kun Chrome Books og iPads til rådighed. Og de mange computere med produkter fra Microsoft, kender de fleste af os sikkert også rigtig godt.

Her er tale om big business, hvor firmaerne konkurrerer, meget hårdt, om markedsandele. Det er jo sådan det er, når man driver et firma, der skal glæde aktionærerne.

Imidlertid er problemet, at big-tech ikke gør eleverne til brugere af teknologien. Tværtimod ender de med at blive præsenteret for kommunernes forbrug af Microsoft, Apple eller Google-produkter. Og selvom eleven ingen penge har lagt i sin computer, som kommunen har stillet til rådighed, bliver eleven alligevel afhængig af en tech-gigants tjenester. Vel at mærke lukkede tjenester.

Begrænset frihed

Eleverne kan i dag få lov at åbne bestemte programmer, som passer til netop det bestemte styresystem, som kommunen har købt. Det kan fx være et bestemt skriveprogram, et matematik-program, eller en bestemt browser. Og tilmed er der ofte yderligere rigide krav om lukkethed på computeren på den enkelte skole. Jeg har indtil videre stadig til gode, at se en computer, der giver elever administrationsrettigheder over den. Det er en helt forkert og fejlslagen udvikling, da det skaber en lukkethed og begrænser elevernes frihed betydeligt.

Atle Winther

Til dagligt er jeg programmør i Espergærde, men de seneste tre år har jeg også undervist i folkeskole- og privatskoleregi samt været frivillig i Coding Pirates. Herudover afholder jeg workshops i programmering i Gifted Children samt FOF. Bloggen henvender sig til undervisere på alle trin, som søger inspiration inden for teknologiens felter. Mit fokus vil være på de kreative aspekter, som programmering og kodning, software, robotter, 3D print og lignende. Jeg har en kritisk tilgang til it i folkeskolen og i samfundet og vil forsøge at skabe debat omkring de teknologibegejstrede strømninger, som, jeg synes, kendetegner dele af folkeskolens undervisning.

Alt dette skaber en oplevelse af, at software bare er noget som er der. Man trykker på et ikon, og så kommer programmet frem. Men man opnår ikke for alvor forståelsen af, hvad der ligger under overfladen.

Gør Linux til standard

Ved at give eleverne Linux-miljøer at arbejde i, ville de få en markant bedre forståelse af, hvad der ligger under ikonerne og de ville få langt større frihed til at vælge de programmer som passede dem. Og det er min påstand, at de ville blive brugere af teknologien i stedet for at være afhæhinge af big-techs løsninger.

I et Linux-miljø kan man, i modsætning til de lukkede tech-giganters miljøer, selv vælge hvilke programmer man vil benytte. Dermed bliver brugeren også langt mere reflekteret over sine valg, i modsætning til i dag, hvor alt er blevet serveret i forvejen. Dem jeg er bekendt med som har undervist elever i Linux-miljøer taler desuden om, at det gavner elevernes reflektionsniveau i problemløsning og evnen til at tænke kreativt.

Open Source-modellen

Desuden ville kommunerne spare rigtig meget på, at køre med en Open Source-model. I stedet for Microsoft Office, kunne man fx bruge Libre Office som indeholder de samme funktioner. Ganske gratis.

CAS-programmet, GeoGebra, findes allerede til Linux. Men der ville også være mange andre lignende programmer(SciLab, Octave etc) at hente, som måske passede bedre til den enkelte undervisning, hvis man absolut skal bruge en computer til matematik.

Når man erfarer at Microsoft, Apple eller Google-produkter ikke er de eneste der findes, skaber det også nuancer og udsyn hos eleverne. Man gør dem dermed en tjeneste ved at gøre teknologi til noget vi er fælles om.

Hellere papir og blyant end Microsoft, Google og Apple

Linux er som styresystem ikke meget anderledes end så mange andre. Det kan styres via en terminal, ligesom Apple også kan, men men men det kan også let styres gennem en grafisk brugerflade. Som i øvrigt er lige så æstetisk som så mange andre styresystemer.

Hvis folkeskolerne fortsætter med, at købe lukkede systemer kan man i min optik ligeså godt spare pengene på it, og gå tilbage til blyant og papir. For det skaber intet hos den enkelte elev eller for samfundet med de løsninger der serveres i dag.

Man taler så meget om eleven, der skal forholde sig kritisk til teknologi. Men gør vi som samfund selv det, når vi gør alle vores indkøb hos tech-giganterne? Jeg mener i hvert fald ikke, vi skaber elever, som kan tage kritisk stillingtagen til teknologi med den nuværende indkøbsmodel.

Hvis valget stod mellem tech-giganternes løsninger eller blyant og papir, så ville jeg ikke tøve et sekund tøve med at sige, at vi burde gå tilbage til blyant og papir. Lukkede styresystemer begrænser nemlig elevernes perspektiver og evner til udfoldelse. Det gør blyant og papir derimod ikke. Og det gør Open Source i øvrigt heller ikke.

Se eventuelt mere på: https://www.linuxfoundation.org/