Børn med autisme

Blog

Alexander lærer at svømme

Børn med autisme i alle aldre lærer at svømme, fordi pædagogerne og lærerne har lagt en plan.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alexanders pandehår samler sig i en spids ned mod næsen, han kommer direkte fra bruserummet i svømmehallen klar til ugens svømmeundervisning.  I hånden har han et lamineret svømmeprogram. Han henter en svømmeplade og en pullboy, han hopper i vandet og begynder at svømme.

Efterhånden fyldes svømmehallen med børn i alle aldre.  Den yngste er 6 år og den ældste er 16. Bassinet er delt på tværs i tre dele. Første del er til vandskræks træning, anden del er til begynder svømning og tredje del er for de øvede svømmere. Alle børn har et program, som er individuelt tilrettelagt.  Programmet justeres og tilpasses, når barnet udvikler sig og får mere mod. Typisk 2-3 gange pr. år.

Hallen summer af liv. Anna svømmer koncentreret med nakken på svømmepladen, Mark øver sig i at komme ned på nederste trin af badestigen og Anton svømmer hurtigt 20 baner crawl. Når børnene er kommet igennem svømmeprogrammerne, så er der legetid. De fleste finder en legeven, andre vil gerne springe fra vippen, og nogle slapper af i det varme børnebassin.

Før hver ferie svømmer alle børn langt, de svømmer i 30 minutter og de voksne tæller hvor mange baner, de svømmer. De træner til deres diplom. Sidst på året resulterer svømningen i et diplom og et svømmemærke.  På denne dag åbner rutsjebanen til glæde for børnene.

Pædagoger og lærere har i fællesskab skabt denne ugentlige svømmedag for 40 børn med autisme. Med en stor viden om autisme og et fokus på det enkelte barns muligheder, så skaber de hver uge en fantastisk dag i svømmehallen.

I fællesskab får alle børn motion og de lærer at svømme.

Børn med autisme

Jeg er folkeskolelærer og autismerådgiver på Nr. Vedby Skole og Børnehus. Mit udgangspunkt er ydmyghed og respekt overfor mennesker, der tænker og oplever verden på en anden måde end du og jeg. Jeg ønsker at skrive den gode historie, der hvor det lykkes i skolen for børn og unge med autisme. Jeg håber at mine indlæg, ideer og løsningsforslag kan anvendes på andre skoler, således at vi fremadrettet kan skabe en skolegang for børn og unge med autisme, så også de bliver så dygtige som de kan. Mine indlæg tager altid udgangspunkt i virkelige oplevelser fra mit job som lærer.