Børn med autisme

Blog

Fødselsdag er også undervisning

Børn med autisme lærer ikke automatisk social forståelse, men vil gerne være sociale. Det skal vi lære dem i folkeskolen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er ikke mange af Noas fødselsdage, hvor han har haft klassekammerater på besøg. Uforudsigeligheden, uroen og de mange børn, kombineret med nogle forventninger, som ikke blev opfyldt, betød at hans fødselsdage bestod af konflikter, vrede og gråd. Til sidst opgav Noas mor, at holde børnefødselsdag for Noa.

Noa har fødselsdag. Han fylder 14 år, og har autisme. Han vil gerne have sine klassekammerater til fødselsdag, men han har kun dårlige minder fra tidligere år.

Noa går på en ny skole. Han går på en skole, hvor personalet er uddannet i autisme og tilrettelægger dagen, så den passer til Noa. Noa er glad for sin nye skole, og inviterer til fødselsdag. Jeg er en af Noas lærere.

Fødselsdage i Noas nye skole foregår altid på den samme måde. Til forældremødet gennemgår vi hvordan vi holder fødselsdage og giver forældrene en skabelon, til at lave en invitation efter. Vi viser også et eksempel, og taler om, hvorfor fødselsdage er en vigtig del af et skoleår. 

Fødselsdagen foregår i skoletiden fra kl. 09.00-11.00 hjemme hos Noa. Vi er to lærere og 5 elever der er inviteret til fødselsdag. Noa er hjemme, for han er værten (social rolle). Vi kører i skolens bil hen til Noa (small talk og hensyn). Vi ankommer, giver hånd til Noa og hans mor, hænger tøjet og sætter skoene (høflighed). Noa viser os rundt i huset, hvor det er vigtigt, at se hvor toilettet er (tryghed). Vi ser alle rum, ikke af nysgerrighed, men for at vise børnene, at her er er ingen hemmeligheder, og her er ingen overraskelser (tryghed). Vi sætter os rundt om et bord, og giver på skift gaver til Noa. Alle har lavet, eller købt et kort, som Noa læser op (social læring). Han får 50 kr. af hver gæst (forudsigeligt). Vi ser Noas værelse, kigger på hans ting, spørger hvor han har dem fra, og hvorfor han har dem (small talk). Vi skal spise burgere, som vi selv kan samle, og vi får cola og kondivand (mulighed for at kunne spise, selvom man er sanseudfordret). De voksne holder samtalen i gang, så en taler og en svarer. Vi spiser, taler og lytter indtil der bliver sagt velbekomme (social træning). Efter maden spiller vi Ludo, alle kender reglerne og opfatter dem på samme måde (forudsigelighed og social træning). Dagen afsluttes med vaniljeis, karamel-, jordbær- og chokoladesauce (igen er der muligheder for de sanseudfordrede). Vi giver hånd, siger farvel og tak for i dag til Noa og hans mor. Glade og trætte kørte vi tilbage til skolen.

Noa har haft en dejlig fødselsdag. De andre klassekammerater har haft en god dag og glæder sig til, at de selv skal holde fest. Jeg har fotograferet hele dagen. Billederne laves til en fotocollage, som printes ud til alle og sættes i en mappe. Vi kan fremover mindes den gode dag og Noa får gode minder.

Er børnefødselsdage noget, som skole skal bruge sin undervisningstid på?

 Ja, det er det.

Børn med autisme

Jeg er folkeskolelærer og autismerådgiver på Nr. Vedby Skole og Børnehus. Mit udgangspunkt er ydmyghed og respekt overfor mennesker, der tænker og oplever verden på en anden måde end du og jeg. Jeg ønsker at skrive den gode historie, der hvor det lykkes i skolen for børn og unge med autisme. Jeg håber at mine indlæg, ideer og løsningsforslag kan anvendes på andre skoler, således at vi fremadrettet kan skabe en skolegang for børn og unge med autisme, så også de bliver så dygtige som de kan. Mine indlæg tager altid udgangspunkt i virkelige oplevelser fra mit job som lærer.

Ud over, at give Noa en dejlig fødselsdag og nogle gode minder, så var undervisningen hele denne dag, socialfag.