Børn med autisme

Blog

Kajs julegave

Det er ikke alle børn, der holder af hemmeligheder, fantasifulde påfund og overraskelser.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kaj glæder sig til jul. Jeg ser det, straks da han kommer ind af døren, han kigger på mig, gnider håndfladerne mod hinanden, smiler og går hurtigt ind til sin plads. Han dukker lydløst op bag min ryg. Jeg er lærer, fjerner blikket fra skoleintra, og ser ind i et par ivrige øjne. ”Jeg har fået min julegave i går, den ligger under min seng. Det er en Urban 16769 hardball sniper.”

Et barn der er født af en jomfru, en far der er en Helligånd, en overvægtig rødklædt mand, der når at aflevere gaver til alle børn i verden på et døgn, rensdyr der kan flyve -der er mange historier uden en videnskabelig forklaring. Kaj har aldrig rigtig forstået, hvorfor troværdige voksne fortæller løgnagtige historier i december.

Kaj er 14 år og har autisme. Da han var yngre, var julen ikke en tid med glæde og forventninger. Det var en tid med bekymringer, gråd og stress. Kaj mangler sin forestillingsevne og forholder sig konkret til verden. Usikkerheden prægede hele december måned. Fik han den gave, som han ønskede sig? December var slem, men juleaften var et rent helvede fyldt med konflikter.

Sådan er det ikke mere. Kaj får sin julegave sidst i november, den bliver pakket ind og ligger under sengen indtil den 24. Kaj ved hvad han får, det giver ro. Nu kan han deltage i flere af de juletraditioner, som skolen og familien holder. Han har overskud og magter en måned, der er mere uforudsigelig end de øvrige måneder i året. Familien har fået ro i julen. Han ved, at den 25.december kan han gå ud i haven, og skyde efter dåser med sin hardball sniper.

Det er ikke alle børn, der holder af hemmeligheder, fantasifulde påfund og overraskelser.

Mange børn med autisme oplever folkeskolen, som en julegave de ikke kender indholdet af. De vågner til en dag, hvor alt kan ske. De er usikre på hvem de møder, hvad der sker og hvorfor de er der. Det er utroligt stressende, det skaber angst og skoleværing. Mange børn vælger, at blive hjemme fordi folkeskolen er uoverskuelig.

Folkeskolen skal være som Kajs pakke under sengen. Han skal vide hvad der er i den. Så finder han ro, så kommer han i skole, og så udvikler han sig.

Børn er forskellige og lærer på forskellig måde. Vi skal skabe de rammer, der betyder, at alle børn vil i skole og lære.

Børn med autisme

Jeg er folkeskolelærer og autismerådgiver på Nr. Vedby Skole og Børnehus. Mit udgangspunkt er ydmyghed og respekt overfor mennesker, der tænker og oplever verden på en anden måde end du og jeg. Jeg ønsker at skrive den gode historie, der hvor det lykkes i skolen for børn og unge med autisme. Jeg håber at mine indlæg, ideer og løsningsforslag kan anvendes på andre skoler, således at vi fremadrettet kan skabe en skolegang for børn og unge med autisme, så også de bliver så dygtige som de kan. Mine indlæg tager altid udgangspunkt i virkelige oplevelser fra mit job som lærer.

Glædelig jul.