Børn med autisme
Blog
Lysten til sex
Eleverne i klassen har autisme, og derfor er det dejligt konkret og forudsigeligt, når “Sex og samfund” har besluttet at fokusere på seksualundervisning i uge 6. Der er naturligvis emner og spørgsmål om krop og sex, som dukker op med jævne mellemrum igennem skoleåret, men i uge 6, har vi et planlagt forløb, med tid til fordybelse.
At have et socialt handicap og vanskeligheder med kommunikation, gør det ekstra svært, at forholde sig til seksualundervisning. Eleverne har en følelsesmæssig modning, der er 1/3 bagud i forhold til de neurotypiske elever.
Det betyder, at Niels på 15 år har en krop, der er udviklet og fungerer, som en dreng på 15 år og en følelsesmæssig modenhed, der svarer til en dreng på 10 år. Han leger stadig i frikvarteret, hvor han har en hule. Bare ordet sex giver ham ubehag og uro. En længere samtale om sex, får ham til at forlade klasselokalet. Alligevel mærker han kroppens reaktioner, når vi ser film, og skuespillerne er intime.
Seksualundervisning for unge med autisme er meget vigtig. Neurotypiske unge spejler sig i hinandens følelser, snakker og deler erfaringer. Det gør unge med autisme i langt mindre grad.
Unge piger med autisme fortælle, at da de fik deres første menstruation, troede de, at de skulle dø. Mange unge med autisme har sanseforstyrrelser, og oplever menstruationen voldsommere, mere smertefuld, og med store følelsesmæssige udsving. I forhold til sex og onani er lyde, lugte, smage og konsistens en udfordring.
Som al undervisning for unge med autisme, så handler det om, at være faktuel, forudsigelig og grundig forberedt. Alt er konkret og visuelt, de 10 Hér er på plads.
Eleverne forstår hvordan hjernen fungerer, fordi det er et emne, som vi ofte taler om. At seksualdriften er ligeså vigtig, som at trække vejret, behovet for mad, væske og søvn, er konkret vide, og let at forstå.
Vores pædagog Nanna underviser i uge sex. Hun begyndte forberedelsen sidst i november. Hvad optager eleverne? Hvad tilbyder “sex og samfund”i år? Hvad siger loven?
Når Nanna har styr på de tre parametre, så brainstormer hun med os i teamet, og herefter er hun klar til at begynde planlægningen. I år havde hun fokus på lysten til sex.
Hun startede med rammerne for undervisningen. 8 lektioner på fire dage i uge 6 fra 08.00-11.30.
Reglerne for undervisningen var: Vi taler i 3. Person, du bliver kun spurgt, hvis du rækker hånden op, du er deltagende og lyttende, du kan lukke dine øjne, det er Ok at føle, at det er pinligt, akavet, flovt og sjovt.
Ugen bød på følgende emner: Hvad er kønsmodning? Hvorfor reagerer kroppen, som den gør? En sen følelsesmæssig modning, kontra en almindelig kropslig modning. Hvad hedder kønsorganerne hos lægen, hos farmor, på nettet, med vennerne og i undervisningen? Seksuel lavalder, og rettigheder i forhold til lyst og kontakt. Hvad er sex? Hvordan har mennesker sex? Hvad er forskellen på sex og porno? Ugen sluttede med følsomme steder, fantasier og onani.
“Sex og samfund” har undervisningsmaterialer og kurser til os, der underviser unge med særlige behov. Det er et fint initiativ, men det bør udvides. I år manglede vi tegninger og tegnefilm til undervisning, der viser hvordan man kan onanere, og hvilke hjælpemidler, der kan anvendes. Nanna måtte til København og købe hjælpemidler i sexbutikker, og fremstille en lang række af tegninger og opgaver.
Rammerne, reglerne og planlægningen var på plads, og gennemgået allerede i uge 5, derfor deltog alle eleverne aktivt, og med stor nysgerrighed. Tak til Nanna for endnu en velforberedt, og på alle måder god uge sex.
Niels stillede mange spørgsmål, lyttede og forsvandt ikke fra klassen på et eneste tidspunkt.