Børn med autisme
Blog
Meningsfuld uddannelse
Lad os få muligheden, for at lave særlige og meningsfulde uddannelsesforløb for udskolingseleverne med særlige behov i folkeskolen. Hvorfor skal disse unge igennem en folkeskole, der knækker deres selvværd?
Der var trængsel i bilen. Fire store drenge og to lærere på vej til uddannelsesmessen i Slagelse.
”Ud i fremtiden” hedder messen for unge med særlige behov. Vi møder spændende ungdomsuddannelser, med voksne, der ser og imødekommer de unge, der hvor de er.
I et par timer løsnes folkeskolens snærende test og karakterbånd op. Eleverne får mulighed for et kigge ud i fremtiden, og se sig selv, som værdifulde mennesker med muligheder, rettigheder og pligter, som alle andre unge.
De fire drenge har autisme og går i 8.kl. Anders vil arbejde i en forretning, og Niels vil gerne gå på gymnasiet.
Mange unge med autisme er som dig og mig. De har ingen særlige talenter, men kommer i skole, fordi de skal. De søger en mening med folkeskolen og for de fleste, er meningen, at klare sig godt i testene og få de bedste karakterer.
Men Folkeskolen er ikke særlig autismevenlig, og forventningerne bliver sjældent opfyldt. Lærerne har ikke den ekstra tid, til at forberede en undervisning, som et ungt menneske med autisme har brug for. Opgaverne er lavet til neurotypiske unge. De er uoverskuelige, og uforståelige for unge med autisme.
Når unge mennesker med autisme ikke kan forstå folkeskolen, så bliver svaret ofte, tag dig sammen! Prøv igen! Hav større forventninger, stil højere krav, brug lektiecaféen og få ekstra lektielæsning med mor og far. Eleverne presses og lokkes. Til sidst giver de op, og bliver hjemme, med en følelse af, ikke at være gode nok.
Hvor mange unge handler det om? 5-10%? Det er mange, især når det viser sig, at de mister tilliden og opgiver fortsat skolegang.
Vi byder dem mere af det, de ikke kan.
For en ung med autisme er sådan en folkeskole meningsløs og uigennemtænkt.
Lad os byde dem noget de kan. Lad os lave psykoedukation. Lad os tage udgangspunkt i de unge, med de særlige behov og de kompetencer, som de har. Lad os lytte til dem, og vise dem tillid.
Anders vil gerne arbejde i en forretning. Lad os finde de kompetencer, som han har i forhold til et job i Fakta. I en vekselvirkning mellem praktik og skole, kan vi undervise Anders i færdigheder, som han skal bruge i sit job i Fakta. I et samarbejde mellem skole og arbejdsplads, kan vi skabe en skolegang, som passer til Anders, og som giver mening for ham.
Niels vil gerne på gymnasiet. Lad os finde de kompetencer, som han har i forhold til et studieliv på gymnasiet. Lad os give ham en gymnasieuddannelse, der ikke er komplet i forhold til loven, men som styrker ham, i forhold til en videre uddannelse på universitetet, hvor han vil læse historie. En gymnasieuddannelse uden de naturfaglige fag. Det vil give mening for ham.
Vores folkeskole falder ikke sammen, fordi vi skaber alternative muligheder, og viser tillid til de unge mennesker, der har ADHD eller Autisme.
For en ung med autisme, er sådan en folkeskole meningsfuld og gennemtænkt.