Børn med autisme
Blog
Socialfag
Flere og flere skoler har fået øje på autismepædagogikken. Struktur, overskuelighed, tydelige signaler og mål, bliver flere steder, grundlaget for undervisningen. Socialfag er et skolefag i en del kommuner.
Skal vi takke børn med autisme, fordi de har vist os, hvordan vi kan lære, at være sociale?
Eller skal vi bekymre os over, at vores samfund udvikler sig i en retning, hvor almindelige børn mangler tid sammen med voksne? Tid til at udvikle sociale kompetencer, i et fællesskab med andre mennesker.
Socialfag er et vigtigt fag i skolen for børn med autisme. De har ikke i samme grad, som andre børn, lært det sociale samspil, der er forudsætningen for at indgå i relationer.
Det er torsdag og klokken er 12.30. Jeg er lærer i en klasse med 9 elever, der har autisme og ADHD. Vi har socialfag. Dagens emne er sanserne, i dag fokuserer vi på lugtesansen. Vi ser en video med en videnskabelig tilgang, vi leger med lugtesansen, og vi løser nogle opgaver. Eleverne lærer at sætte ord på det, der er svært. Hvad er en følelse? Og hvad er en tanke? De lærer hvordan sanserne, påvirker følelserne, som igen påvirker tankerne, og til sidst påvirker vores handlinger. De lærer hvordan deres handlinger påvirker andre mennesker. De lærer, at tage andres perspektiv. Socialfag er et nødvendigt fag, hvis børn med autisme skal føle sig trygge og have tillid til, at mennesker omkring dem, vil dem noget godt.
Børn med autisme er, som alle andre mennesker helt forskellige. Nogle børn har generelle indlæringsvanskeligheder og vil måske aldrig lære, at forstå, hvorfor andre mennesker tænker, som de gør. For de børn skal vi skabe et miljø, der er trygt og overskueligt, med mulighed for udvikling. Andre børn med autisme er normalt begavede, og har et veludviklet sprog.
Jakob er sådan en dreng. Han har en stor viden om samfundet, han er med på de nyeste memes, han har et kæmpe ordforråd, og er utrolig veltalende. Han klarer sig fagligt godt i skolen, og er på vej mod afgangsprøverne. Jakob har også undervisning i skolens almindelige 9.kl. Jeg ser ham i frikvartererne, med klassekammeraterne herfra. Han griner med, han byder ind, og gør hvad han kan, for at være en del af fællesskabet. Når frikvarteret er slut, så har han opbrugt al sin energi. Han har været på konstant overarbejde. Det Jakob lærer i socialfag, skal afprøves i praksis, når han holder frikvarter.
For Jakob er autismepædagogik og socialfag en forudsætning for at kunne gå i skole.
Det er bekymrende, at det også blevet en forudsætning for mange almindelige børn.
Folkeskolen er et fællesskab, og den bliver nød til at styrke elevernes sociale kompetencer, hvis den ikke skal miste sin værdi. Børn mangler tid sammen med voksne. Børn bruger de sociale medier, og glemmer at se andre mennesker i øjnene. Børn lærer at være stærke individer, der dyrker sig selv, og deres interesser. Børn lærer ikke fællesskabets værdier. Det er udsagn, som præger tidens debat.
Søndag d. 2. april er det FN´s internationale autismedag. Det er en glædelig dag for alle os, der kender et menneske med autisme. Mennesker med autisme har vist os, hvor svært livet kan være, når det leves med et socialt handicap. Socialfaget kan hjælpe mennesker med autisme, og det kan åbne øjnene på alle os andre, der har glemt værdien af sociale fællesskaber.