Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Tværfaglige art books

Frem mod deltagelse i skrivekonkurrencen 500 ord arbejdede vi med H.C. Andersen, eventyr, papirklip og opbygning af historier. Det hele skulle samles i en art book, som skulle være elevernes sidste projekt.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

H.C. Andersens rejse fra grim ælling til verdensberømt forfatter

Med udgangspunkt i Louis Jensens Tinhjerte og ællingefjer tog jeg mine elever med på rejsen fra H.C. Andersens fattige barndom i Odense over de onde skoleår under Meisling mod berømmelsens tinder og Andersens helt egen særlige stemme og sans for eventyrerne. Han måtte gå så grueligt meget igennem, førend eventyrerne kunne leve for evigt. 

Vi krydrede læsningen med Mick Øgendahls afsnit om H.C. Andersen. Vi talte om, hvorvidt den H.C. Andersen, vi så i programmet, passede med den, vi oplevede i læsningen. Eleverne noterede og dragede deres egne konklussioner, for til sidst at skrive deres helt egen H.C. Andersen biografi.

Vi gik på jagt i eventyrerne. Brugte aktantmodellen og hjem-ud-hjem-modellen til at få styr på aktører og handling. Vi undersøgte H.C. Andersens forunderlige papirklip og forundredes over, hvordan han kunne få så meget ud af så lidt.

Art books

500 ord konkurrencen, papirklip og portræt

Igen i år kunne børn og unge deltage i skrivekonkurrencen 500 ord. Jeg deltog sidste år med mine klasser, og igen i år blev det en prioritering. Det er sjovt og spændende, at rammerne er sat: max 500 ord og i år omhandlende temaet "grænse". Det kræver utrolig megen fantasi at tænke "grænse" uden for grænserne og samtidig prioritere handlingen, når nu man skal nå i mål med kun 500 ord.

Hver elev har i art book´en illustreret deres historie med et papirklip. Det viste sig, at det, som H.C. Andersen fik til at se så legende let ud, faktisk var ret svært.

Eleverne skulle også lave et portræt af H.C. Andersen. Det eneste krav til portrættet var, at man skulle kunne se, at det er H.C. Andersen.