Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Tværfaglige art books
Frem mod deltagelse i skrivekonkurrencen 500 ord arbejdede vi med H.C. Andersen, eventyr, papirklip og opbygning af historier. Det hele skulle samles i en art book, som skulle være elevernes sidste projekt.
H.C. Andersens rejse fra grim ælling til verdensberømt forfatter
Med udgangspunkt i Louis Jensens Tinhjerte og ællingefjer tog jeg mine elever med på rejsen fra H.C. Andersens fattige barndom i Odense over de onde skoleår under Meisling mod berømmelsens tinder og Andersens helt egen særlige stemme og sans for eventyrerne. Han måtte gå så grueligt meget igennem, førend eventyrerne kunne leve for evigt.
Vi krydrede læsningen med Mick Øgendahls afsnit om H.C. Andersen. Vi talte om, hvorvidt den H.C. Andersen, vi så i programmet, passede med den, vi oplevede i læsningen. Eleverne noterede og dragede deres egne konklussioner, for til sidst at skrive deres helt egen H.C. Andersen biografi.
Vi gik på jagt i eventyrerne. Brugte aktantmodellen og hjem-ud-hjem-modellen til at få styr på aktører og handling. Vi undersøgte H.C. Andersens forunderlige papirklip og forundredes over, hvordan han kunne få så meget ud af så lidt.
500 ord konkurrencen, papirklip og portræt
Igen i år kunne børn og unge deltage i skrivekonkurrencen 500 ord. Jeg deltog sidste år med mine klasser, og igen i år blev det en prioritering. Det er sjovt og spændende, at rammerne er sat: max 500 ord og i år omhandlende temaet "grænse". Det kræver utrolig megen fantasi at tænke "grænse" uden for grænserne og samtidig prioritere handlingen, når nu man skal nå i mål med kun 500 ord.
Hver elev har i art book´en illustreret deres historie med et papirklip. Det viste sig, at det, som H.C. Andersen fik til at se så legende let ud, faktisk var ret svært.
Eleverne skulle også lave et portræt af H.C. Andersen. Det eneste krav til portrættet var, at man skulle kunne se, at det er H.C. Andersen.