Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Naturfagenes ABC – Prestige eller praksisændrende?
Naturfagenes ABC er en del af den nationale naturfagsstrategi. Den er nu offentliggjort og indeholder 10 grundlæggende erkendelser i naturfag. 132 sider med inspiration til naturfagslærere. Spørgsmålet er om dette frivilligt ”materiale” med tiden kan blive praksisændrende for en faggruppe?
Flickr/ Mycommunitycreative
I tirsdags blev Naturfagenes ABC offentliggjort. Et inspirationsmateriale på 132 sider, hvor ekspertgruppen med astrofysiker Anja C. Andersen i spidsen har udvalgt 10 grundlæggende erkendelser.
ABC’en indeholder følgende 10 grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser:
- Natur, mennesker og samfund påvirker hinanden gensidigt
- Jordens overflade og klima udgør et dynamisk system
- Jordens ressourcer er begrænsede
- Naturen har høj grad af biodiversitet
- Alt liv har udviklet sig gennem evolution
- Organismer består af celler – generne i dem kan både nedarves og ændres
- Alt i universet er opbygget af små partikler
- Fundamentale fysiske naturkræfter virker overalt i universet
- Energien i universet er konstant, men kan ændres fra en form til en anden
- Solsystemet er en meget lille del af en enkelt af milliarder af galakser i universet
Elever i grundskolen og ungdomsuddannelserne skal introduceres til disse fundamentale erkendelser for derigennem, at få lyst til mere naturvidenskab. Korrektion eleverne KAN blive introduceret, da ABC’en er et kan og ikke et skal…
Fra professorer til praktikere
Materialet skal inspirere naturfagslærerne til at inddrage spændende fortællinger og eksempler i deres undervisning, bl.a. gennem cases.
I de kommende måneder er praktikere og didaktikere budt rundt om bordet i arbejdet med at få gjort materialet endnu mere undervisnings klart. Endvidere skal der udvikles inspirationsmateriale i 2019/2020, som skal publiceres på EMU.dk
Den gode fortælling
Jeg vil her gerne begynde med at tilkendegive min holdning til ABC’en. Materialet er en lækkerbisken. I mine mange timer i toget til København har jeg lappet fortællingerne i mig. Men hvis man nu ikke bliver sendt utallige gange på lange togture i arbejdsøjemed – hvornår læser man så 132 sider? Et bud kunne være i fagteamet. Her kunne man sammen tage hul på arbejdet med ABC’en, og hvordan den bliver brugbar og praksisnær på egen skole.
Alt nyt tager tid
Inden man smider ABCén ud med badevandet – fordi det har vi ikke tid til, så er jeg af den klare overbevisning om, at den skal have en chance.
Den bliver ikke implementeret eller læst i morgen. Men selvom den ikke er lovpligtig at bruge, så har den alle aspekter, som kan spille sammen med Fælles Mål.
Bliver Naturfagenes ABC praksisændrende for hele naturfagsgruppen? Næppe!
Men på de skoler med innovative fagteams og/eller ildsjæle skal dette materiale med tiden nok sætte en positiv dagsorden, og måske i sidste ende få flere elever til at blive fascineret af naturfag og dermed vælge det til i deres fremtid.
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf-19/190430-naturvidenskabens-abc.pdf?la=da