Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
En skole uden fagteams er som en bager uden brød
”Ingen udvikling af folkeskolen uden udvikling af fagene” sådan skrev undervisningsminister Merete Risager i denne uge. Kerneopgaven skal i centrum, og der skal mere fokus på fagene. I min optik en kærkommen drejning, mest interessant er hvordan?
Flickr/ KJogM
I indlægget fra Folkeskolen.dk i tirsdags skriver undervisningsministeren, at styring og metode har fyldt i debatten om folkeskolen. Hun nævner i flæng nationaletest, metodestudier, variation af skoledagen, bevægelse, læringsmålstyring og Engineering. Indlægget afsluttes med at en del af skolens fag bliver omtalt og til sidst naturfag.
Læs indlægget her: https://www.folkeskolen.dk/643586/tilbage-til-fagene
Naturfagenes årti
Der er en del udefra kommende interessenter, der i disse år gerne vil blande sig i naturfagene. En ny naturfagsstrategi, Naturfagenes ABC, erhvervslivet og satsninger som UltraBit og FabLab.
Men hvad sker der på den enkelte skole? Vi knokler rundt i et spændingsfelt mellem kernefaglighed og tværfaglighed. Nogle naturfagslærer mangler sammenhænge i deres fag og kan ikke se progressionen i elevernes læring. Andre kæmper med fælles forberedelsestid. På nogen skoler står det så skidt til med fagteamsene – at de er ikke eksisterende. Når jeg kommer på en skole uden fagteam, så bliver jeg så fagligt nedtrykt og hidsig, at jeg får lyst til at sparke døren ind til skolelederen og sig – hvad f… sker der på din skole – har du nedprioriteret fagteamsene?
At være i naturfagenes årti betyder ikke, at den enkelte naturfagslærer oplever det, når han eller hun står alene med 8.c i fysik/kemi.
Hvordan kommer fagene i fokus?
I min optik en enkelt opgave. Fagteamsene skal have første prioritet. De skal have planlagt mødetid i løbet af skoleåret. Ledelsen skal fagfordele naturfagslærerne, så fagteamet bliver sammensat af færre naturfagslærere, der så til gængæld har flere naturfagstimer. Min erfaring er, at med små fagteams tager alle del i udviklingen af deres fag.
Hvis det faglige fokus skal styrkes, så skal der ledelsesopbakning til. Det kunne være, at ledelsen skulle sidde med til fagteammøder.
Hvad skal vi så ikke bruge tid på?
Hvis vi skal skrue op for udviklingen af vores fag, så må vi nødvendigvis skrue ned for udviklingen af noget andet. Alle læreres bæger er fyldte eller løber over, så der kan ikke fyldes mere i.
Det er vel en politisk og/eller ledelsesopgave at beslutte, hvad vi skruer ned for. Her vil jeg gerne være behjælpelig, hvis der er personer, som er i tvivl om hvilke opgaver, der kunne skrues ned for eller udgå fra vores opgaveoversigt.
Find fagligt fokus i folkeskolen fra fagteams må være dagens mantra.
P.S. Foran ordet fagteams er der et underforstået velfungerende …
God lærerens dag til alle.