Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

En skole uden fagteams er som en bager uden brød

”Ingen udvikling af folkeskolen uden udvikling af fagene” sådan skrev undervisningsminister Merete Risager i denne uge. Kerneopgaven skal i centrum, og der skal mere fokus på fagene. I min optik en kærkommen drejning, mest interessant er hvordan?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flickr/ KJogM

I indlægget fra Folkeskolen.dk i tirsdags skriver undervisningsministeren, at styring og metode har fyldt i debatten om folkeskolen. Hun nævner i flæng nationaletest, metodestudier, variation af skoledagen, bevægelse, læringsmålstyring og Engineering. Indlægget afsluttes med at en del af skolens fag bliver omtalt og til sidst naturfag.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Læs indlægget her: https://www.folkeskolen.dk/643586/tilbage-til-fagene

Naturfagenes årti

Der er en del udefra kommende interessenter, der i disse år gerne vil blande sig i naturfagene. En ny naturfagsstrategi, Naturfagenes ABC, erhvervslivet og satsninger som UltraBit og FabLab.

Men hvad sker der på den enkelte skole? Vi knokler rundt i et spændingsfelt mellem kernefaglighed og tværfaglighed. Nogle naturfagslærer mangler sammenhænge i deres fag og kan ikke se progressionen i elevernes læring. Andre kæmper med fælles forberedelsestid. På nogen skoler står det så skidt til med fagteamsene – at de er ikke eksisterende. Når jeg kommer på en skole uden fagteam, så bliver jeg så fagligt nedtrykt og hidsig, at jeg får lyst til at sparke døren ind til skolelederen og sig – hvad f… sker der på din skole – har du nedprioriteret fagteamsene?

At være i naturfagenes årti betyder ikke, at den enkelte naturfagslærer oplever det, når han eller hun står alene med 8.c i fysik/kemi.

Hvordan kommer fagene i fokus?

I min optik en enkelt opgave. Fagteamsene skal have første prioritet. De skal have planlagt mødetid i løbet af skoleåret. Ledelsen skal fagfordele naturfagslærerne, så fagteamet bliver sammensat af færre naturfagslærere, der så til gængæld har flere naturfagstimer. Min erfaring er, at med små fagteams tager alle del i udviklingen af deres fag.

Hvis det faglige fokus skal styrkes, så skal der ledelsesopbakning til. Det kunne være, at ledelsen skulle sidde med til fagteammøder.

Hvad skal vi så ikke bruge tid på?

Hvis vi skal skrue op for udviklingen af vores fag, så må vi nødvendigvis skrue ned for udviklingen af noget andet. Alle læreres bæger er fyldte eller løber over, så der kan ikke fyldes mere i.

Det er vel en politisk og/eller ledelsesopgave at beslutte, hvad vi skruer ned for. Her vil jeg gerne være behjælpelig, hvis der er personer, som er i tvivl om hvilke opgaver, der kunne skrues ned for eller udgå fra vores opgaveoversigt.

Find fagligt fokus i folkeskolen fra fagteams må være dagens mantra.

P.S. Foran ordet fagteams er der et underforstået velfungerende

God lærerens dag til alle.