Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Juleudfordringen i naturfag

En to timers udfordring med fokus på designcirklen, programmering, kreativitet og julemusik. Materialer overalt, elever overalt, snak overalt – to perfekte timer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

5. årgang fik en juleudfordring 

På 5. årgang har vores tre klasser arbejdet med et forløb ”mennesker og teknologi”. Vi vil gerne afslutte med programmering, så afslutningen blev en to timers juleudfordring planlagt ud fra designcirklen.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Eleverne skulle i grupper bygge, konstruere og fabrikere et juletræ. Rammerne var fri, men man skulle ikke være i tvivl om, at det var et juletræ. 

Opgaven lød:

I disse to timer skal I skabe flotte, sjove, seje og anderledes juletræer.

Når timerne er færdige, skal ALLE grupper kunne aflevere et juletræ til udstillingen ved skolens indgang.

  • Designudfordringen --> Skab et juletræ, som kan udstilles ved skolens indgang 
  • Undersøgelsen --> søg viden på nettet, ude i naturen, i bøger om juletræer
  • Ideudvikling --> tegn en skitse af jeres juletræ
  • Konstruktion --> fabrikere jeres juletræ gerne med brug af fx Micro: bits 
  • Refleksion --> har I løst opgaven? 

Jeg bliver glad og stolt, når jeg ser, hvad elever kan producere, når de slippes fri. Ingen mål, ingen bånd, men total fri leg – når blot der kom et juletræ. 

Eleverne brugte pap, piberenser, perler, pap, ler, ispinde, dåser, limpistoler, sakse, tusser, gavebånd, gavepapir, sølvpapir, vat og alt muligt andet fra vognen i natur & teknologi samt medbragte materialer.

Da jeg skulle udstille juletræerne ved skolens indgang, kom nogle af vores stor drenge fra 9. klasse forbi. De var imponeret over juletræerne fra 5. årgang. De var sikre på, at de ikke kunne gøre det bedre.

9. klasses udfordringen – snemænd og julemænd

9. klasserne har lige afsluttet et forløb i fysik/kemi, hvor de bl.a. har programmeret. Det var jo oplagt at give dem samme udfordring.

Kære 9.c 

I får her en juleudfordring - I skal i grupper fabrikere snemænd.

I disse to timer skal I skabe flotte, sjove, seje og anderledes snemænd.

Når timerne slutter, så skal ALLE grupper kunne aflevere en snemand til udstillingen ved skolens indgang.

  • Designudfordringen --> Skab en snemand, som kan udstilles ved skolens indgang – teknologi SKAL indgå
  • Undersøgelsen --> søg viden på nettet, ude i naturen og i bøger om snemænd
  • Ideudvikling --> tegn en skitse af jeres snemand, hvor I bl.a. skriver hvilke materialer, der skal bruges
  • SKITSEN SKAL GODKENDES AF METIN ELLER METTE
  • Konstruktion --> fabrikere jeres snemand
  • Refleksion --> har I løst opgaven? 

I kan begynde med at gå hen til indgangen og se, hvordan 5.årgang har løst udfordringen - de skulle fabrikere juletræer.

God fornøjelse / Metin & Mette

Har du to timer inden jul?

Hvis du har to timer inden jul til naturfag, så er dette den skønneste opgave. Smil, latter, kreativitet, programmering, kaos og elever, der er i flow – det vil jeg love, at du kommer til at opleve.

Mange af vores traditioner i denne juletid er jo anderledes eller ikke eksisterende i år pga. COVID-19. Så dette er et bud på af få smil på elevernes (og lærerens) læber i et juleforløb.

God december / Mette