Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Udfordringen mellem nødundervisning og folkeskolens afgangseksamen

Hjælp os nu og meld ud. Vi er sendt hjem og skal nødundervise eleverne. Endnu ved vi ikke, hvordan skoleåret skal afsluttes. Men om 50 skoledage må 9.klasseseleverne trække deres område til naturfagseksamen. Straks derefter i kølvandet bliver udtræksfagene offentliggjort og de skriftlige prøver begynder.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der bliver meldt ud bl.a. fra DLF, at vi skal huske på, at vi er sendt hjem med nødundervisning. http:// https://www.folkeskolen.dk/1862314/dlf-formand-stop-med-fuldt-skema--det-er-noedundervisning

Der skrives en del om, at eleverne ikke skal følge deres almindelige skema, men overgå til nødundervisningsskemaer. 

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Dette kan siges at være en fair præmis under en pandemi. MEN jeg er provokeret af den manglende stemme i debatten. Der er disharmonien mellem nødundervisningen og 9.klassernes afgangseksamen. Eller for den sags skyld alle de forskellige eksamener, der skal afvikles til sommer. Vi har cirka 10 til 14 ugers undervisning tilbage på 9. årgang, hvoraf mindst en uge også er hjemme med nødundervisning.

Som udmeldingerne er pt., så skal eleverne til FP9 eksamen til sommer uden lempelser. Hvis denne udmelding er gældende, hvordan kan vi så tillade os at nødundervise eleverne? 

Naturfag 

En af ideerne til naturfag, er at opgive 2 eller 3 fokusområder i stedet for 4. Dette kan hjælpe nogle elever og lærere, som endnu ikke er igennem alle fokusområder. For mit vedkommende er det ikke fokusområder, som er et problem. Det er elevernes manglende undersøgelseskompetence, da de ikke har fået den nødvendige træning i faglokalerne. Hvornår og hvordan skal dette års 9. klasses elever opsamle de manglende kompetencer og færdigheder?

Hvem samler den tabte viden op?

Hvis eleverne skal til almindelige eksamener til sommer, så skal eleverne have undervisning – så tæt på normalundervisning. Dette kan desværre ikke lade sig gøre i alle fag, fx naturfag og idræt, samt den praktisk/musiske blok.

Vi skal have en debat i gang om, hvordan eleverne får samlet den tabte viden op, så det ikke kommer til at forfølge dem gennem hele uddannelsessystemet.

MELD UD 

Så Pernille og Mette meld ud. Hvis eksamenerne skal gennemføres – så skal der lægges planer nu for, hvordan vi kan nå mest muligt af det tabte, når vi er tilbage på skolen. Giv os nu noget at arbejde med. 

Jeg føler mig som en marionetdukke, hvor dukkeføreren har glemt sit ansvar.