Blog

Avisen i undervisningen

Tværfagligt samarbejde mellem dansk og naturfag

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I den seneste 1 1/2 måned har eleverne på 7. årgang arbejdet med den naturfaglige genre og faglig læsning.

Mayamarie Munkholm

Eleverne har skulle læse naturfaglige artikler og udtrykke, hvad der kendetegner en naturfaglig tekst herunder sproget, som ofte har en beskrivende karakter. Dernæst har vi haft særlig opmærksomhed på forklaring af fagbegreber, grafer, billedforklaringer og kildehenvisninger.

I biologi fik eleverne udleveret et dyr, som de skulle skrive en naturfaglig tekst om, og de fik færdigheder i den arbejdsmetoden, som de senere skulle bruge i forbindelse med vores tværfaglige avisforløb om "stjerner", og som jeg kommer nærmere inde på i det følgende.

Eleverne skulle først vælge et underemne i forhold til vores fælles emne om "stjerner". Eleverne fik som optakt til deres valg af et underemne udleveret en række fagbegreber som havde med Universet, og hvor de skulle gætte på, hvad begreberne betød og efterfølgende slå dem op i et opslagsværk. Begreber som bl.a. sorte huler, big bang, hvid dværg, komet er begreber som mange af eleverne i forvejen er fascineret af, og som gjorde at de kunne spore sig ind på deres eget emne.

Som forarbejde til artiklen skulle eleverne formulere en problemstilling og nogle arbejdsspørgsmål, som de ønskede at inddrage i deres artiklen og udfra disse begyndte de at lave research arbejde.

Da de havde været igang med deres informationssøgning og fået svar på deres arbejdsspørgsmål, kunne eleverne gå igang med at skrive brødtekstdelen, hvor sproget her er præget af fakta og objektiv viden. Tilsidst i processen skulle eleverne skrive på deres indledning og afslutning, og her måtte de gerne skrive i et mere fortællende og kreativt sprog.Til sidst skulle eleverne finde på en opsigtsvækkende overskrift med tanke på, at ens målgruppe/læser skulle finde ens artiklen interssant, så man havde lyst til at læse den.

I forbindelse med afslutning på vores avisprojekt har eleverne været delt i nogle redaktørergrupper, hvor de har indtastet deres tekster i avislayouteren, http://aiu.dk/avislayouteren/. Da vi max. måtte indsende 4 sider, har vi til eget forbrug udarbejdet en klasseavis med resten af artiklerne. Da vi havde en deadline i fredags, og redaktionsarbejdet har fyldt en del, skal vi i fællesskab læse vores klasseavis og give feedback i næste uge.