Blog

Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer

Arbejde med drikkevandsforsyning for fremtidige generationer som et fagligt fokusområde til den fælles naturfaglige prøve i folkeskolen

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mayamarie Munkholm

I denne periode har der været diverse projekter på 8. Årgang herunder fordybelsesuger, praktikanter, projektuger og brobygning.

Vores forløb om drikkevandsforsyning for fremtidige generationer og vandets kredsløb (1. emne som eleverne kan trække til den fælles naturfaglige prøve i april 2017) er blevet sat på standby indtil videre.  Men i maj genoptager vi emnet med henblik på at arbejde med udvinding af grundvandsressourcer i Danmark. I den forbindelse skal vi arbejde med Grøn Skoles tema om vand, og vi skal besøge Energi & Vand i et besøgstilbud om forsyning af vand, energi og klimatilpasning af Hovedstadsområdet i samarbejde med HOFOR.

Vi har overordnet arbejdet med vandmiljøet og dyre- og plantelivet i Øresund, spildevandsrensning og til sidst, hvordan grundvand dannes og kommer ud til forbrugerne. I alle delforløbene har eleverne foretaget målinger, forsøg, logbogsskrivning og har arbejdet med forskellige problemstillinger.

Det udfordrende bliver så, hvornår vi med ”god samvittighed” kan afrunde emnet, og om eleverne har opnået de kompetencer, som de har brug for?, inden vi lukker ned for emnet, og kan tage det frem igen til næste år, hvor nogle af eleverne skal til prøve indenfor netop dette naturfaglige fokusområde.