Blog
Ekskursion til Bøllemosen i biologi
Naturfaglige undersøgelser
Som forberedelse til turen havde eleverne arbejdet med et oplæg om de planter, som vi forventede at finde derude, og hvor de havde sat sig ind i soldug, tranebær, morbær, mosebølle, kæruld og mosser. Hvor de brugte opslagsværket danmarksflora.dk.
De holde deres oplæg om planterne, da vi var derude.
Bøllemosen er et levn fra den sidste istid, hvor en stor isklump er knækket af, og er blevet liggende og skabt en højmose. Dog kan man ikke længere kalde mosen en 100 % højmose, da der igennem de seneste 100 år er blevet tilført og optaget kvælstof i omkring området fra luften, der bl.a. stammer fra landbruget. Mosen er omgivet af en hængesæk – en stor gyngende mospude, der breder sig ud i søen, som man kan gå ud på. Men for at skåne hængesækken for at mange mennesker går på den, har man i 2017 indviet en lang træbro, der går hele vejen rundt om mosen. Men som også giver én mulighed for at være tæt på vandet.
Bøllemosen er et unikt sted at lave naturfaglige undersøgelser. Og det er tankevækkende for eleverne, at når man måler pH-værdien af jordbundsforholdene, så kan man måle en pH-værdi mellem 4 – 5 i Bøllemosen, som jo nærmest svarer til, at planterne gror i husholdningseddike. Ud fra målingen af pH-værdien kan man udlede nogle oplysninger om de abiotiske forhold, omkring at jorden er næringsfattig, kalkfattig og at omsætningshastigheden går langsomt, og ved at holde dette sammen med sine observationer af plantevegetationen og dyrelivet kan man lave en samlet beskrivelse af naturområdet. Tilbage på skolen skal eleverne efterfølgende skrive en opgave om de abiotiske og biotiske forhold ude ved Bøllemosen. Og til de eleverne der ikke deltog i turen havde jeg taget en klump mos/spagnum i en lukket pose med tilbage på skolen, som var vædet med det vand, som det gror i, og vi kunne tage en ny pH prøve for at vise surhedsgraden.