Blog
Fokus på de fire naturfaglige kompetencer i et forløb med planternes optagelse af næringsstoffer og vand
Forløb på 8. årgang om planternes optagelse af næringsstoffer og vand
Eleverne på 8. Årgang arbejder i øjeblikket i biologi med et forløb om planternes optagelse af næringsstoffer og vand. De har forinden arbejdet med fotosyntese forsøg i bladenes grønkorn og udveksling af CO2 fra bladenes spalteåbninger.
Eleverne skal sætte sig ind i en ny naturfaglig problemstilling uden et decideret læreroplæg, men hvor der er lagt vægt på, at de skal svare på nogle arbejdsspørgsmål. Eleverne læser parlæsning i faglige tekster, og undersøger hvad forskellen er på planternes vedkar og sikar, og hvilken funktion de har.
Dernæst graver vi et spadestik dybere, eleverne skal i deres bordgrupper opstille forsøg med hypoteser (undersøgelseskompetencen) og påvise og forklare årsagssammenhænge ved hjælp af modeller i forhold til osmose (modelleringskompetencen). Inden da har eleverne ud fra en faglig tekst undersøgt deres forhåndskendskab til fagbegreber, og hvad ordene betyder herunder: koncentration, diffusion, halvgennemtrængelig, membran, osmotisk tryk og saftspænding. I klassen gennemgår vi de nye fagbegreber, og eleverne ser en kort film om osmose. Hen mod afslutningen på forløbet skal eleverne perspektivere deres viden om osmose i forhold til, hvordan planterne optager næringsstoffer og vand (perspektiveringskompetencen). I deres grupper skal præsentere deres arbejde som en Imovie film på 1 minut, hvor de bl.a. filmer deres forsøgsopstilling, og hvor de formidler deres naturfaglige viden om emnet med brug af fagsprog (kommunikationskompetencen).