Blog
Hvordan man kan lede vandet væk fra kloakkerne efter skybrud
Bæredygtighed og byplanlægning
Eleverne fra 8. årgang skulle være byplanlæggere for én dag, og undersøge hvordan man kan lede vandet væk fra Kragebjerg og Vigerslev, der er byområder der leder op til Damhussøen og Damhusengen, og som er særligt udsatte, når store mængder regnvand falder på kort tid. De skulle forholde sig til, hvordan vandet bevæger sig, og om man skal transportere eller tilbageholde vandet i forskellige beholdere, og hvor der samtidig kan være en sidegevinst for borgerne, når en beholder på andre tidspunkter fx vil kunne fungere som et amfiteater eller skaterpark.
Eleverne lærte at aflæse overflade-, jordarts- og højdekort , som de skulle bruge til at komme med nogle kvalificerede bud på løsninger og præsentere for hinanden.
Derudover fik eleverne viden om andre ting, som den enkelte borger kan gøre for at sikre sit hus mod oversvømmelser, og som var flot demonstreret hos Energi og Vandværkstedets nye udstilling udenfor i form af regnbed, permeabel belægninger, faskiner, grønne tage og højvandslukke. Eleverne fik i løbet af dagen en ny viden om, hvordan man kan lede regnvandet væk fra kloakkerne. Jeg håber, at det kan inspirere dem til at arbejde videre på skolen med bæredygtige modeller til at håndtere de klimamæssige forandringer, som vi står overfor, og som paradoksalt nok i andre dele af verden giver tørke. I den forbindelse får vi i oktober igennem Åben skole besøg af 3 gæsteundervisere fra Sydafrika i Cape Town, der har produktdesign og håndværk som deres speciale. Det er meningen, at de skal fortælle os om den vandkrise, som de står i, og samtidig hjælpe os med at facilitere en proces, hvor eleverne skal tegne skitser, designe og bygge modeller ud fra genbrugsmaterialer, der kan bruges til at spare på vandet og opsamle det. Til den dag har jeg booket skolens billedkunst- og sløjdlokale.