Blog
Naturfaglige undersøgelsesmetoder i forhold til analyse af salte i opløsninger
Naturfaglige undersøgelsesmetoder
Eleverne på 8. Årgang på Utterslev skole arbejder i øjeblikket med det periodiske system, ioner og salte. Formålet med forløbet, er at eleverne om 1 måned skal være i stand til at lave en kvalitativ analyse af nogle opløsninger og bestemme hvilke ioner, der er i opløsningen, som de vil få udleveret. Dette kunne i virkeligheden være en analyse af spildevand, som vi skal undersøge nærmere når vi i februar skal på besøg på Avedøre Rensningsanlæg, hvor vi skal deltage i deres Kloaklaboratorium. Dette emne vil samtidig hos os blive opgivet til den fællesfaglige prøve i naturfag næste år.
Eleverne får på skolen kendskab til, hvordan man aflæser og bruger det periodiske system. De skal kunne skelne mellem de grundstoffer, der er metaller og ikke-metaller. Samt kunne gøre rede for oktetreglen. De skal også kunne tegne et grundstof i en atommodel med en kerne med positive ladninger/protonerne og skaller med negative ladninger/elektroner. Og det eneste, som de kan være sikker på, er at der altid skal være 2 elektroner i den første skal, og i den sidste skal, skal der være det antal elektroner, som svarer til den hovedgruppe, som grundstoffet står i, og ellers aflæse elektronfordelingen i det periodiske system.
I kemilokalet får eleverne kendskab til nogle udvalgte saltes ioner, som de undersøger i forskellige forsøg bl.a. mættede opløsninger, dyrkning af krystaller, ion-vandring og elektrolyse. De øver sig i at skrive de kemiske betegnelser på ionerne, og at bruge teorien om, at den ene ion afgiver elektroner (metaller), og den anden optager elektroner (ikke-metaller), og dermed får overskud af negative ladninger.