Blog

Naturfagligt forløb med fokus på modelleringskompetencen

I de næste 10 biologitimer har jeg planlagt et forløb, hvor eleverne skal arbejde med modeller.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne skal undersøge, hvad en model kan vise, og hvad den ikke kan. Og de skal videreudvikle en eksisterende model til deres egen i forhold til et område, som de ønsker at undersøge og få mere viden om.

Mayamarie Munkholm

Eleverne er inddelt i grupper, og de får i klassen en introopgave med forskellige modeller, hvor en elev ad gangen må se på modellen i biologilokalet, og skal så gå tilbage til resten af gruppen i et andet lokale og tegne, hvad modellen viser, og de må gerne tale om, hvad de ser. Det gør de efter tur på tid. Når tiden er gået skal eleverne sammenligne deres tegning med modellen, og drøfte det med hinanden. De skal løse en kahoot.it med spørgsmål om modeller.

Eleverne skal skrive deres iagttagelser og overvejelser ned på computeren, og oploade deres besvarelse til ”min uddannelse”, som er den læringsplatform, som vi bruger i øjeblikket.  Det er planen, at eleverne den næste undervisningsgang skal arbejde videre med modellen, og de skal som et slutprodukt præsentere deres model med relevante fagbegreber for de andre elever, som de vil få feedback fra.

I det faglige indhold vil eleverne blive præsenteret for nogle filmklip om global opvarmning, og de skal efterfølgende læse en faglig tekst om de fire sfærer indenfor carbonkredsløbet, der tager udgangspunkt i, hvordan carbon bliver lagret og udvekslet mellem sfærerne. Eleverne skriver post-it med nye fagbegreber. Eleverne får sideløbende nogle spørgsmål, som de skal svare på, og de må søge informationer på Internettet. I læsningen er der især fokus på den menneskeskabte udledning af carbondioxid.

Eleverne skal lave nogle nedbrydningsforsøg med gærsvampe og sukker, der skal belyse en del af carbonkredsløbet (geosfæriske). Eleverne laver en mindre model fx en graf over deres forsøgsresultater og konkluderer/perspektiverer ud fra mikro- til makroforhold.

Læringsmålene til forløbet er formuleret sammen med tegn på læring til eleverne. Så de kan se, hvad der som minimum forventes af dem for at komme i mål, og hvad de mere kan gøre for at opnå de sidste tegn på læring.

Som eksempel har jeg formuleret et læringsmål som: du kan beskrive en model og sammenligne den med andre modeller, og med tegn på læring:

  1. Du kan forklare, hvad mindst én model viser
  2. Du kan forklare, hvad flere modeller viser noget om, og hvad den enkelte model ikke kan svare på
  3. Du kan forklare, hvad flere modeller viser noget om, og komme med forslag til ændringer af en eksisterende model for at kunne give svar på nogle relevante spørgsmål

I det næste blog indslag kommer jeg mere ind på, hvordan jeg har brugt formativ- og summativ evaluering og feedback i forløbet.