Blog

Plastikforurening

Tværfagligt forløb i naturfag

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I uge 39 i forbindelse med den naturvidenskabelige uge arbejdede eleverne på 

Mayamarie Munkholm

7. og 8. Årgang projektorienteret med et tværfagligt emne om plastikforurening. Vi havde besøg af Plastic Change som holdte et godt og veldokumenteret oplæg om plastik bl.a. nedbrydningen af makroplast til mikroplast, og hvordan det kan indgå i fødekæden, grundvandet og påvirke biodiversiteten, og have nogle konsekvenser, som vi endnu ikke helt kender omfanget af. Men en ting som er helt sikkert er, at vi i dag lever i plastikalderen. Eleverne arbejdede med forskellige løsningsforslag til, hvad man kan gøre i egen hverdag. Hvor der bl.a. kom forslag til skraldespande som kan ses, når det er mørkt. En gruppe elever på 5 var ude i lokalområdet for at tælle, hvor mange stykker plastik de kunne finde på en gåtur på 10 minutter, de fandt i alt 189 stykker plastik.

Tor Nørretranders anmeldte i går, den 12. december en bog, der bliver udgivet af Plastic Change i december måned som belyser omfanget af problemet. Jeg selv glæder mig til at læse hans bog ”Se frem”, som tegner et billede af mennesket som et grundlæggende fremadskuende væsen, der kan forandre verden gennem sin fantasi og kreativitet, og at vi mennesker har en mulighed for at gøre verden til et bedre sted, hvis bare vi handler i en mere bæredygtig retning, og måske vi kan finde et fælles fodslag igennem FN´s verdensmål i vores hverdag.