Blog

Spildevand og vandmiljøet

Spildevand og vandmiljøet

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mayamarie Munkholm

I forbindelse med at vi i dette skoleår arbejder med vandmiljøet, udledning af stoffer/forurening og vandets kredsløb har vi fornylig været på besøg hos Biofos besøgstjeneste ved Avedøre rensningsanlæg. I forbindelse med besøget og den undervisning som elever får på skolen arbejder vi især med færdigheds- og vidensmål indenfor mikroorganismer og brugen af disse i produktion og teknologi (biologi/modellering/tekniske anlæg), stof og stofkredsløb (f/k/modellering/vandets- nitrogens kredsløb/påvise stoffer+ perspektivering i forhold til, hvordan forbrugeren kan anvende stoffer hensigtsmæssigt i hverdagen) og jorden og dens klima (geografi/undersøgelse/energiformer/biogas). Som forberedelse til besøget arbejdede eleverne med en opgave på www.vandetsvej.dk. Hvor de skulle sætte sig ind i, hvad der skete med spildevandet i den mekaniske, biologiske og kemiske rensning, og hvilke stoffer spildevandet undervejs blev renset for. Eleverne gik op i at få sat rensetrinnene i den rigtige rækkefølge med hovedkloak, rist, sand-fedtfang osv. Da vi kom ud til besøgscentret mødte der os en forfærdelig stank. Eleverne skulle som det første forsøg rense spildevand, og de blev udstyret med kitler og handsker. Den forfærdelige stank betød, at flere elever fik brækfornemmelse både ved lugten og tanken om, at de stod med urin, hud og hår fra andre mennesker. Eleverne skulle måle på glukose og ammonium indholdet med teststrimler. Da grupperne var færdige med forsøget, fortale vores underviser os, at han ikke havde talt sandt, men at han selv havde stået for at lave blandingen med smørsyre, Chocopops, brun sovsefarve, hår og ører renser, hvilket gav en lille lettelse hos eleverne. Dernæst var vi på en rundvisning udenfor, og hvor det gav rigtig god mening, at eleverne hjemmefra havde sat sig ind i rensetrinnene. Efter besøget har eleverne fundet på quiz spørgsmål til hinanden, og vi har i fællesskab sat spørgsmålene ind på www.kahoot.it. (Spildevand Utterslev skole 8. årgang). Hvor de på tid med interaktive lyde skal svare, og som gør det både sjovt og motiverende for de fleste at deltage. Jeg har efterfølgende lige tilføjet nogle ekstra spørgsmål, der bl.a. går på, hvilke 2 kategorier ud af 4 mulige, der forurener vandmiljøet mest, og hvor mange kubikmeter spildevand Avedøre rensningsanlæg hvert år cirka renser? Inden vi gennemfører quizzen på årgangen. Det som jeg især nu vil vægte i undervisningen som progression er kvælstofs kredsløbet, i sær den proces, som bakterierne er ansvarlige for, og som på rensningsanlægget foregår i den biologiske rensning. Men jeg har ikke lavet en endelig plan for dette endnu, da det meget hurtigt kan blive svært stof for eleverne at skulle forholde sig til, så jeg vil begynde i det små, og inddrage elevernes viden fra den biologiske del af spildevandsrensningen. Samtidig skal vi fortsætte med vores forløb om ioner og salte, tungtopløselige salte og bundfald. Og som jeg sammen med eleverne skal bruge, når vi skal påvise fosfat i nogle forsøg, og som er mest bundet til den kemiske del på rensningsanlægget. Vi skal opsamle forløbet med at tale om de miljømæssige perspektiver, hvad der sker med vandmiljøet, hvis vi blot udleder disse stoffer, og hvad vi som forbrugere kan gøre for at forurene mindre.